fredag 23 december 2011

The nightmare before Christmas

Senare morgonjogg idag så man kanske ska kalla det förmiddagsjogg istället? Well, det blev 10 km i så långsamt tempo så att det bitvis kändes som om jag gick :-P

Sen var det kökstjänst. Det har stekts köttbullar (sonen hjälpte till både att rulla och steka):



Bakats vörtbröd (knepig form men hoppas det är gott):


Tinats löjrom (jag tinade inte hela kilot!!!):


Det har gjorts en Janssons frestelse:


Det har hackats grönkål (obs - vet ni hur lite det blir kvar sen när man kokat?):


Sen blev det inga fler kort för jag tappade sugen lite när jag skulle hälla över skinkspadet på PET-flaska för att sparas och jag lyckades skålla ena foten :-( Det gjorde så J-VLA ont men samtidigt kunde jag inte göra en sån där "krigsdans" som man gör ibland när får en plötslig smärta för då hade jag skållat resten av kroppen!

Jag har lite kvar fortfarande; så som att koka ägg, griljera skinkan som nu är färdigkokt, vispa grädden till Ris à la Maltan (gröten färdigkokad och så även saftsåsen), fixa revbenen - har jag glömt nåt? OK, vissa grejer som jag fixat med innan ska tas upp ur frysen eller tas fram ur skafferiet men det löser sig.

Nu tar jag paus för att vila foten och för att titta på en favoritfilm som ju har ett passande namn dagen till ära:



Ha nu en riktig fin Jul och avslutningsvis så kommer en liten dikt jag skrev för många år sen om julen:

"Snart är julen här
En högtid jag håller mycket kär

Värme, gemenskap och ljus
Mat & dryck som ger himmelskt rus

Till julen blir jag ett barn på nytt
och skäms så när mamma tar fram
alla fula juldukar jag i skolan
en gång sytt

Jag känner doften av stearin
och önskar att man kunde lägga julen
i det finaste smyckeskrin

Bänkad framför teven klockan tre -
samma serier varje år, men
vad gör de´?

Skratten, kärleken och värmen kring borden
gör att man inte ens en sekund önskar sig
vara någon annanstans än just på jorden"

/Eva

4 kommentarer: