söndag 25 december 2011

I mitt nästa liv ska jag bli grönsaksodlare!

Ja, många var de som skakade på huvudet när jag lade upp den här bilden på Facebook på en 3-kilos säck med grönkål som jag "släpat" hem (någon frågade om det var KAT, hahaha):

Ja, men jag gillar grönkål OCH det finns bara färsk runt jul (annars fryst) och för mig MÅSTE detta finnas till skinkan!

Här bild på när jag rensat halva påsen och det ligger i diskhon i köket:


Jag säger bara en sak - det blir ju fanimig ingenting när det är klart! Klart man då måste ha en hel säck! Koka med skinkspad, stek i smör och sirap, lite vitpeppar och sen på med grädde - MUMS! Nyttigt kan jag lova!

Och jag vet inte vad det är med mig och gröna grönsaker. När jag var liten så var jag först besatt av persilja (ok, jag erkänner att jag är det fortfarande och det alltid en stående skämt i familjen om detta) och man kunde hitta mig i trädgårdslandet där jag satt och åt persiljekvist efter persiljekvist (måste ju ha haft järnbrist eller nåt?). Sen så var det gurka och därefter spenat och broccoli. Och så då min mani på grönkål till jul :-P (tack Farmor för att du visade vägen)

Idag har jag tagit resten av påsen (den andra halva gick ju åt igår till skinkan) och grovhackat och kokt i skinkspat (ja, det som jag delvis skållade foten på i fredags men det måste ju sparas till grönkålskoket!). Nu ska det bara kallna och sen kan jag frysa in det i påsar. Därefter ge hän åt min grönmani några gånger under 2012, antingen stuvat eller som soppa (typ som spenatsoppa med en ägghalva i).

Och döm min förvåning när jag igår ser maken lägga upp en bra dask på tallriken: "Jag trodde inte att du åt grönkål?!" sa jag. "Vaddå?" ingen mer kommentar från maken. Hahaha.

Idag vilar jag och äter rester - det är mums det med :-)

God fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar