söndag 11 mars 2012

Never ever give up

Ja, det var ju Winston Churchills motto och faktiskt även mitt :-)

Så igår och idag har jag tillbringat några timmar här:





På Valhallabadet i Göteborg. Samma schema idag som igår: 60 minuters wetvestlöpning följt av 1000 meter simning (blandat bröst- och ryggsim).

Under de 60 minutrarna som jag "sprang" så försökte jag filosofera lite i kombination med att observera de som befann sig i bassängen. Många olika stilar, många olika "oufits" och många som simmade om mig MEN faktiskt så sprang jag om några med (helt otroligt men sant!). Intressantast igår var killen som oxå sprang i wetvest på banan brevid och som kämpade REJÄLT för att hålla samma tempo som mig, hahaha. No more comments necessary ;-)

Testade inte på crawl även om det är det jag behvöver öva på då jag inte hittade mina simglasögon, får nog köpa ett nytt par.

En av tankarna som drev mig framåt var bla Winstons motto men oxå lite annat. Bla en person (du vet vem du är!) som för ett tag sen sa till mig: "Ja, jag är ju inte så snabb som dig (underförstått i grenen löpning) MEN jag är ju betydligt mer allroundtränad än dig!" Detta är ord som etsat sig fast och min tanke med att alternativträna mer i år handlar delvis om att jag behöver det men delvis för att jag vill visa att jag visst är ALLROUND! Fast jag vill inte bli så allround att jag tappar löpningen så jag har en hemlig plan och hoppas nästan på att bli utmanad för att VISA att jag är faktiskt bra på mer än bara löpning. Jag kan faktiskt även spela tennis, badminton, cykla (ge mig en annan cykel än en treväxklad cykel bara!) och sparka HÅRT då jag faktiskt tränade taekwondo när jag var yngre. Jag menar det är väl en jättebra grej att kunna sparka hårt (tackar min boxsäck för det)?

Fast en sak i taget, nu ska foten bli bra först! Och jag kan meddela att den är MYCKET BÄTTRE! Och jag kan även meddela de som frågat och undrat om man inte ska vila när man är skadad: Är det ingen fraktur eller total bristning/ruptur så gäller det att initialt avlasta, sen börja med cirkulationsträning SÅ SNART SOM MÖJLIGT! Därefter, beroende på skadan, börja belasta upptill smärtgräns. Rör det sig dessutom om en sena som i mitt fall behövs detta för att senor har dålig cirkulation/genomblödning och därför är det bland det VÄRSTA man kan göra att TOTALVILA för då påbörjar inte läkningen lika bra. Fast det är viktigt att man inte överbelastar så klart och gärna att man tränar ANNAT än det som orsakade skadan. Jag hoppas att ni litar på det jag gör. Jag har samma princip för träning som rehab; dvs jag skulle aldrig göra något som jag inte rekommenderade någon annan och jag försöker leva som jag lär. Dumt hade det varit att blotta sig i en träningsdagbok på nätet och även en blogg och gå emot sina egna principer, eller hur? Och jag vet att ni har koll på mig, hehehe.

Så jag säger det igen: Never ever give up! Det gör inte jag! Å inväntar att bli utmanad...

3 kommentarer:

  1. ..men du fixar det - såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte kul MEN jag är mycket bättre så det finns hopp om löpning SNART igen! :-)

      Radera