måndag 20 juni 2011

Styrka

Idag är jag seg, seg och åter seg i kroppen. Kanske inte så konstigt med 18 + 25 km i helgen :-P
Således ingen löpning idag utan mest lite effektiv styrka. 20 minuter hemma. Detta var en av övningarna som jag gjorde idag:


Plankan på raka armar med ett gummiband runt foten för att göra ett rakt benlyft. Grymt jobbig övning och SJÄLVKLART så är detta fotot inte från idag och inte speciellt representativt hur det ser ut när jag tränar styrka då jag har "vanliga" kläder på mig och det brukar jag aldrig ha när jag tränar.

Jag kan inte nog poängtera vikten av att träna styrka som löpare men faktiskt även för att klara sin vardag bättre. Jag tror även att mitt fokus på att kontinuerligt träna styrka är en av orsakerna till att jag lyckats hålla mig mer eller mindre skadefri som löpare.

Från bålen kommer 60% av ens styrka när man rör armar och ben. Har man då en stark bål så får man mer "output", bättre kontroll och styrka i sina rörelser i armar och ben.

Jag brukar själv inte köra mer än ca 20 minuter, ibland kortare och bara några utvalda övningar. Det är kontinuiteten i det hela som ger resultat. Hellre tre stycken 10 minuters pass i veckan än bara ett på 60 minuter. Och jag tycker om funktionella kombinationsövningar där man tränar många muskelgrupper och måste aktivera bålen. Så som övningen ovan tex; där tränar man bålen, axlarna och den bakre kedjan (rygg, säte, hamstrings, vad).

Min absoluta favorit är FLAMINGON - främst då den är bra för sätet som många faktiskt är svaga i och som gör att man ofta blir "trött" i ryggen.

De "redskap" jag använder mig av är en fitnessboll (heter inom sjukgymnastiken Bobathboll då det var paret Bobath som tidigt, tidigt insåg fördelen med att träna med stora bollar på olika sätt), en exetube (gummiband med handtag) och min kära TRX. I 40-årspresent fick jag även en boxsäck av kära maken och med den tränar man ju allt (balans, koordination, kondis osv) om man både slår och sparkar på den :-P

Och visst "fuskar" även jag ibland med styrkan men det straffar sig direkt då jag genast börjar känna det i ryggen (vänster sida) som en liten påminnelse och då är det bara att köra igen! För styrka är precis som kondition färskvara och inget här i livet får man som allmänt gratis, inte ens en frisk kropp, speciellt inte om man som jag fyllt 40...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar