lördag 27 augusti 2011

Istället för Midnattsloppet

Nej, jag ska inte springa Midnattsloppet ikväll. Det är många som frågat men jag har aldrig ens övervägt att anmäla mig. Jag har aldrig gillat loppet och sen att de ändrar bansträckningen varje år gör att man inte kan jämföra sina tider på ett bra sätt. Jag som dessutom är morgonmänniska har väldigt svårt att prestera så sent på kvällen. Jag måste dricka kaffe för att hålla mig pigg och alert och de som dricker mycket kaffe vet vad det gör med kroppen...Sen så har jag väldigt dåligt mörkerseende och har de två gånger jag sprungit loppet varit på väg att trilla, dels pga min syn men även fuktiga kullerstenar inne i stan. Nog om det, jag förstår ändå att många vill springa ett 10-km´s stadslopp i Göteborg och önskar de som ska springa stort lycka till! Förra året stod jag vid ca 9 km för att heja och blev nästan yr av att titta på alla de gula tröjorna och det var jättesvårt att känna igen sina kompisar...i år är visst tröjorna orangea (precis som 2009?)...inte lättare att urskilja någon ändå...

Nej, jag har idag istället följt min plan att springa tre varv i Änggården. I regn och fukt och UTAN dricka. Inte så bra, blev riktigt törstig på andra varvet och övervägde att skippa det där tredje varvet men bet ihop och fullföljde. 25,5 km blev det. Har aldrig sprungit så långt i terräng. Inga kilometertider att titta på det är så kuperat på vissa ställen att det ibland går i 7:30 fart för att sen när det är lite platt komma ner i 4:30 fart...Heaven and hell, precis som det kommer att bli på Lidingö. Fast på Lidingö är det inte lika kuperat och bättre underlag. Mer fin stig och inte så mycket stenar och annat som i Änggården. På Lidingö kommer jag nog inte heller hinna att stanna, ta av mig kepsen och plocka några såna här:

Kanske räcker till en liten macka...

Ha en fin lördag!

5 kommentarer:

  1. Låter som ett klart bättre alternativ än Midnattsloppet...långt och kuperat, precis som LL :)

    SvaraRadera
  2. medeldist: Exakt! Det gäller att vara smart; hellre ett långpass i skogen än ett snabbdistanspass i stan ;-) Eller hur var det? Bättre en fågel i handen än två i skogen? :-P

    SvaraRadera
  3. Du har mess inne på jogg :-)!

    SvaraRadera
  4. härligt att du får till långpassen.. ska försöka följa ditt goda exempel nu endera dagen. bara bra att kuta på lite kvistigt underlag med, tänk så lätt det kommer gå på Lidingö!

    SvaraRadera
  5. Sofia: Ja, långpass behövs om man ska klara LL...och ja, tränar man "svårare" så bör man ju ha en liten överkapacitet och det är det jag hoppas på :-)

    SvaraRadera