torsdag 19 januari 2012

Energi

Idag har jag sprungit 11 km i Änggården. Utan klocka och där det enda jag hörde var min andning, mitt steg och naturens ljud. Balsam för själen även om jag fick leka kanin/känguru över några nedfallna träd:




Det finns inget pass som ger så mycket energi som dessa när jag springer i terräng och bara kan fokusera på här och nu (typ att inte trilla på någon rot eller sten). Långt borta från prestationskrav, tider och det vardagliga livet.

Det är viktigt att lära sig vad som ger och tar energi och jag lärde mig mycket om detta förra året när jag började med mental träning. Jag glömmer aldrig Terjes liknelse från Pixarfilmen Monster´s Inc: I början får de energi till monsterstaden för att de skrämmer barn. I slutet av filmen så har de kommit på att få barnen att skratta ger mer energi och ägnar sig då åt detta istället. Rädsla ger inte mycket energi däremot ger glädje mycket energi. Så när jag känner att jag behöver tanka energi så vet jag nu hur jag ska göra.

För övrigt hade jag på mig mina favoritterrängskor på dagens pass och då kom jag och tänka på en annan  Pixarfilm, Bilar 2. I den filmen vill några agenter räta ut Bärgarns bucklor men han vägrar. Han säger att varje buckla har en betydelse. De påminner honom om någon rolig händelse han gjort med sin bästa kompis Blixten Mc Queen. Så är det med mina Icebugs Anima; de är smutsiga men jag borstar bara bort det värsta från dem när de torkat för varje fläck betyder något. Den har hamnat där under pass när jag hämtat energi och det var de skorna jag hade på mig när jag sprang över mållinjen som första dam på Risveden Terräng. Ett lopp som jag alltid kommer att minnas, ett lopp där jag skrattade hela vägen. Ett lopp som gav energi.




Så Bärgarn; helt rätt att behålla dina bucklor och jag kommer att behålla mina smutsfläckar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar