lördag 12 februari 2011

En kärlekshistoria

"...och även om jag lämnar dig för andra gator och torg är du aldrig långt borta från mig; Göteborg..."
ur Timo Räisinens låt för Göteborg Energi

Min kärlekshistoria till min hemstad började för 40 år sen när jag föddes på Sahlgrenska sjukhuset. Men det är kanske först på senare år som jag insett den kärlek jag känner för min vackra hemstad. Jag får väl erkänna att jag var "hemmablind" i några år och ett tag var det tal om att jag skulle flytta till Stockholm men det blev aldrig så för min "andra" kärlek (min man) flyttade istället ner till mig.

Så idag när jag sprang mitt lördagslångpass över brorna på ca 20 km stannade jag till på just broarna och tog kort. Synd bara att jag inte sprang på andra sidan av Älvsborgsbron så att jag kunde ta ett kort ut över hamninloppet där det idag var så klart väder att man såg ända ut till Vinga fyr. Det fick bli de här korten istället:


Här ser man Eriksbergkranen, en av några kvarlevor från flydda dar´ (Varvstiden).



Och här ser man Restaurang Sjömagasinet som Leif Mannerström satt på kartan både i Guide Michelin och genom att bjuda kändisar på mat i den vackra lokalen (bla Bruce Springsteen).

Sprang på Hisingssidan och mindes konserten från i höstas med Håkan Hellström på Scandinavium. Det var så känslosamt att jag flera gånger grät och de som inte insett Håkans storhet, ni går miste om något - BIG TIME!


Här bild från Göta Älvbron och här kan man se det omstridda Göteborgshjulet och Göteborgsoperan. För den som är extra uppmärksam ser man oxå STCC-banan där Göteborgsvarvets seedningslopp går i slutet mars.


Här en bild på "dockan" där båtar repareras och med Göteborgs nya logga; med ö:et liggande...åsså Älvsnabben som precis kör tvärsöver Älven...

Tack Göteborg för en fin runda idag och jag vet att vår kärlekshistoria kommer att vara länge och för alltid finnas djupt rotad i mitt Göteborgshjärta :-)

Om en stund ska vi på matiné här:



Vi ska se "Sunset Boulevard" - en present vi fått av goda vänner. Tillhörande skjuts dit och barnvakt ingår oxå - tack fina S & J - luv ya´!

Ha en fin lördag - wherever you are!

2 kommentarer:

  1. Ja, dagar som denna är gbg verkligen världens finaste, speciellt när man kommer springande längs vattnet vid eriksberg och har mer än halva långpasset framför sig! (Att det kan vara en av världens fulaste städer regniga och blåsiga dagar när man befinner sig på nåt mindre fint ställe kan vi ju tala tyst om :) )

    SvaraRadera
  2. Andrea: Du har så rätt! Kram!

    SvaraRadera