måndag 7 februari 2011

När reptilhjärnan tar över...

Ja, först snö och sen snöblandat regn var ju inte vad jag räknat med på dagens pass :-(

Vit låg snön på marken när jag sprungit klart de två varven på Skatås grusåtta (som ju "bara" är 7,75 km och inte exakt åtta):





Lite slirigt kan man säga på andra varvet när man har på sig Newton's :-P

Sprang i ganska lugnt tempo de första 11/12 km (5.00-5.30 fart), dels för att jag ville det men dels för att det var lite svårt att se när det snöade rätt in i ögonen. När det så var ca 4 km kvar och snön hade övergått till duggregn bestämde jag mig för en lite progressiv ökning som faktiskt gick helt enligt plan (bra jobbat där Eva) - 4:45, 4:35, 4:25, 4:15 - och så var jag tillbaka till bilen efter 15,53 km!

Annars så skrattar jag idag mest åt killar/män och deras reptilhjärnor.
För jag tror faktiskt INTE det handlar om att de lagt in fartökningar PRECIS när jag som tjej springer förbi! Det bästa idag var killen som försökte öka när jag sprang om honom i en backe. Det hade han INGET för - han visste ju inte att det var en "bergsget" som passerat honom och som faktiskt kan lägga in en överväxel när "den" är ute och kör lugn distans UTAN att låta som om "den" håller på att dö alternativt få en hjärtinfarkt...
Åsså var det den äldre mannen som på den långa rakan försökte sig på en liten fartökning för att inte låta mig komma förbi. Moahaha - precis när jag gick över från det lugna 5:30 tempot till 4:45 - bye-bye mannen!

Värst är nog ändå mannen på Sylvesterloppet som skrek HÖGT OCH LJUDLIGT: NEJ!!, när jag sprang om. Han sprang så om mig och la sig som en bromskloss framför mig igen. TVÅ GÅNGER gjorde han detta. Då fick jag nog och lade in en EXTRA fartökning och jag hörde hur han försökte ta sig förbi mig igen men då ökade jag lite till, hehehe. Sen såg jag inte honom mer och kunde efter några hundra meter till återgå till mitt planerade tävlingstempo :-)

Några andra tjejer som har liknande erfarenheter av killar som inte gillar att bli omprungna av tjejer? Eller kanske har erfarenheter av TVÄRTOM?

4 kommentarer:

  1. hahaha vilka godingar, vilken självinsikt! jo jag har också mött på såna där, ganska ofta faktiskt.. fast aldrig någon som skrikit. :-)

    SvaraRadera
  2. s-kils: Ja, han tar priset! Skulle skrikit: JO!!! När jag passerade honom sista gången och drog på. Får göra det nästa år, hehe.

    SvaraRadera
  3. Haha, grymt! Jag springer inte så ofta om killar men i somras var det en med vagn som nog blev lite sur när jag passerade. För när det var nedförsbacke (backen ner mot hoppbacken på åttan) rusade han förbi. Fast sen sprang jag om igen på slutet :)

    SvaraRadera
  4. Andréa: Hehehe - klart att du tog honom på slutet :-)

    SvaraRadera