torsdag 9 februari 2012

Trouble in paradise?

Nej, här ute på vår ö är det lugnt. Vi märker inget av oroligheterna. Maldiverna är muslimskt och den "revolution" som man sett i flera länder senaste året verkar även ha kommit hit. Men då de lever nästan enbart på sin turism så är de måna om att vi ska vara nöjda och vi fick igår alla i vårt sällskap "brev" från the hotel manager som försäkrade oss om att allt var lugnt och no cause for alarm.

Igår båtutflykt till en öde ö. På den lilla ön (se bild nedan) så fanns det bars två små hyddor som man kunde hyra. Ganska exklusivt. En liten bit bort låg huvudön där man bor "egentligen" och sen skickas ut med båt om man bokat detta. Vi var bara där över dagen och det var ju så klart ingen som bodde där då. Det var enormt fint snorkling och efter att jag sett en havssköldpadda ute där korallrevet tog slut och det är öppet hav så var det många som tog på sug sina cyklop och snorklar igen MEN det var bara jag och maken som såg den :-) Det var mäktigt att se den simma omkring så där graciöst trots sitt skal. Så att efter nu sett en havssköldpadda, en liten haj och en stingrocka återstår nu bara att imon se världens största haj: Valhajen! Ska låna en undervattenskamera till detta för att kunna visa bevis till sonen :-)

Träningsmässigt blir det löpband när jag hinner med och det blir bara jobbigare och jobbigare. Dels mentalt men då jag bara tog med mig ett par skor så har jag fått en del blåsor på tårna :-( MEN jag ska inte klaga - jag är på en av världens vackraste platser och njuter. Snart är det vardag igen.

4 kommentarer:

  1. Hoppas det lugnar ner sig..aldrig kul med kravaller.

    Och snorkling..jag har sån hajskräck efter Jaws-filmerna när jag var liten så jag skulle nog stannat på land, hehe...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast om man ska bli fast någonstans så finns det ju värre ställen. Men längtar redan nu efter sonen så hur skulle det gå?

      Haha, ja vem gillar hajar? Fast när jag pekade på hajen (typ 1,5 meter) så skrattade de två australiensarna i vårt sällskap. De är vana vid lite större hajar à la Jaws.
      Och valhajen är störst men den äter bara plankton så det är lugnt, tror jag. Jag kanske inte vågar ändå :-O

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, det är underbart vackert här och vi njuter verkligen! En resa jag kommer att komma ihåg hela livet!

      Radera