söndag 24 oktober 2010

Möte med älg...

Sitter på tåget på väg hem...
Är trött efter fyra dagars kurs med F&S ute på Lillsved på Wärmdö.
Många möten med intressanta människor och mycket träning.
Men mest kommer jag nog komma ihåg mötet med en älg på min morgonjogg imorse. Helt plötsligt stod vi där öga mot öga och tittade på varandra och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra - stå kvar eller springa?
Det blev nästan lite arga leken över det; vem skulle ge sig först?
Jag började sakta backa och ta in på en annan väg och gömde mig en kort stund bakom ett träd innan jag kikade fram igen för att se den stora älgkon springa iväg in i skogen igen. Kanske på väg att möta sin skapare? Jag såg många jaktlag på väg ut efter vårt möte (skvallrade dock inte om vart älgkon sprungit, hehehe). Ett ögonblick att minnas hela livet och undras över vad älgen tänkte när den såg mig i full löparmundering och gul reflexväst blängandes på henne...

4 kommentarer:

  1. Man marker verkligen hur STOR algen ar nar man star oga mot oga med den. Lite laskigt faktiskt, man vet ju aldrig om de ska attackera en (om de har ungar i narheten). Tur att det gick bra!!

    SvaraRadera
  2. Petra: Ja, älgar är STORA! Stod helt still och avvaktade länge innan jag sakta gick bakåt och inväntade vad älgen skulle göra. Man vet aldrig med djur. Speciellt inte om de har ungar i närheten eller som i det här fallet blivit utjagade ur skogen av ett jaktlag...

    SvaraRadera
  3. En som lyckats charma skogens konung:
    http://i.imgur.com/mWx2r.jpg

    Jogg on!

    SvaraRadera
  4. Samir: Underbar bild! Den nivån var det inte riktigt för mig, hahaha.
    Grattis till vinsten!

    SvaraRadera