söndag 3 oktober 2010

Hur ska man landa?

På Steve Magness' blogg Science of running visas det upp en video där man kan titta på elitdamer i USA för att göra en analys om vart på foten eliten landar = det optimala (?).
Sen presenteras resultatlistan och där kan man se att de översta placeringarna innehas av de som landar forefoot/midfoot. Intressant tycker jag som är en utpräglad framfotalöpare :-)
Tror nog att de flesta skulle springa så om man inte haft så dämpade/höga hälar på sina skor.
Och mycket riktigt så har en tjej i min löparskola fått en aha-upplevelse pga detta. När hon sprang barfota kände hon hur hon fick ett annat steg och mindre ont i sina benhinnor. Dagen efter gick hon och köpte ett par nya tunnare neutrala skor och kommer nu inte gå tillbaka varken till hälrullning eller dämpade skor för pronation.
Jag säger inte att det är så enkelt att bara skifta från en dag till en annan och man kan behöva en "övergångsperiod" men jag tror mycket på att landa forefoot/midfoot. Jag är sällan skadad och har naturligt utvecklat detta utan att tänka på det själv. För att underlätta för att springa på detta sätt kan man inte ha en sko med hög dämpad häl. Är hälen hög så landar man ju automatiskt på den först det behöver man ju inte vara rocket scientist för att förstå.
I min quest att hitta ett par bra skor för vanlig distans som inte är för tunna (slits ut på nolltid av mig) och inte för tjocka så köpte jag i samband med Lidingöloppet ett par Adidas Adizero Boston i hopp om att denna sko skulle passa till detta.
Har nu testat dem på olika pass och har nu kommit fram till följande: de funkar INTE för mig. De är för hårda och så känner jag att jag slår i hälen när jag springer, inte bra. Har inga andra skor i min skopark för tillfället som ger denna "dåliga" känsla.
Tråkigt, för jag är mycket nöjd med mina Adidas Adios men har nästan redan slitit ut dem på två månader :-(
Således får Boston paret trots sin fina hallonröda färg användas på annat sätt än just som bra bulkdistansskor...
Överlägsna på hårda torra underlag är fortfarande mina Newton's.
Så Petra, på din fråga om Adidas Adizero Boston svarar jag: doesn't work for me!

4 kommentarer:

  1. Vad trakigt! Men det bevisar aterigen hur klurigt det ar att hitta ratt skor. Det kostar ju en hel del sa det ar inte sa skoj att upptacka att de inte funkar. Men kan man hitta alternativ anvandning for dem sa kanske det inte kanns lika trist...

    SvaraRadera
  2. Petra: Ja, verkligen tråkigt men som tur är kan jag använda dem på andra pass. The quest goes on...

    SvaraRadera
  3. Jag rekomenderar isåfall Nike zoom Streak XC2 (från USA..finns ej i GB)
    Den är rätt så flack och superlätt.

    Forfoot runing rockar men för mig krävs det hög fart.

    Har du kollat på Haile Gebreselaisse i slow motion då han springer marathon? Lubar han på framfoten?
    Har läst att han fick lägga om steget något då han gick från arenatävlandet till marathonlöpandet. "to become less of a forefoot striker" stod det.
    Du har säkert kollat på Bekele, Gebre, paula m fl. Hur ser det ut?

    SvaraRadera
  4. Tröskelkungen: Tror väl egentligen mest på ett individuellt naturligt steg. Sen hur man landar är ju högt individuellt. För mig funkar midfoot/forefoot strike men det har vara blivit så, det har aldrig varit medvetet från min sida och visst sätter jag i hälen ibland och mest vid lägre hastigheter.
    Och visst är det så att man landar mer fram om man springer fort.
    Apropå Haile så är det jätteintressant och om man ska dra en parallell med Musse som nu ska sadla om till maraton bör ju det gå ganska smidigt då han redan nu är mer en heelstriker än forefoot :-)

    SvaraRadera