måndag 12 maj 2014

Träningsläger på Mallorca

Tiden går fort när man har roligt, dvs tränar och umgås med goda vänner. En del häng blev det runt denna poolen:


Vi hade "snyltat" in oss på några goda vänner som hyrt ett hus i Alcudia. Två i detta sällskap skulle köra triathlontävlingen som gick av stapeln den 10/5 (för mer info om tävlingen klicka HÄR). Så vi kom från olika håll i Sverige och stannade olika länge i det där fina huset och när vi åkte hem igår efter att ha varit där sen i onsdags så var det några som var kvar (lyckostar!). 

Detta var alltså inte en arrangerad träningsresa utan den gick helt i privat regi. Jag förstår att träning på Mallorca handlar mycket om cykling och då just cykling i bergen men som ni vet så ägnar jag mig bara åt cykling för att ta mig till och från jobbet på en gammal damcykel med cykelkorg så det fick istället bli lite löpning/trekking i bergen. 

Man kan ju tillsammans med sin tävlingspartner och kompis få för sig att man ska ta sig upp på närmsta högsta toppen. När man sen får reda på att det finns stigar som gör att detta är genomförbart så tackar man ju inte nej. Och när man passerat berget på baksidan och ser denna viken då måste man ju ta sig dit ner för ett dopp: 


Ni kanske inte tycker att det ser så brant ut ned till viken men det kan jag lova att det var! Det finns en anledning till att det ligger en båt i viken, det är nog lättaste sättet att ta sig dit... 

Sen när man badat klart så återstår ju bestigningen av det där berget och vägen dit var brant och man fick se upp för "galna" bergsgetter som lurade i buskarna (obs på bilden Maria och inte en galen get): 


Vilka vyer det var! Jag som dock är höjdrädd tog inte fram kameran så många gånger. Och när Maria ställde sig vid ett stup och ropade hur vackert det var så ställde jag mig en liten bit bort, hahaha. 

När man sen tagit sig ned från berget så är det skönt att springa längs havet tillbaka till huset, vända sig om och ta ett kort på toppen man just tagit sig runt och upp på: 


Vi var ute i nästan fyra timmar och avverkade en bit över 24 km. Hur många höjdmetrar kollade jag inte i klockan men det var ett rejält pass med underbara vyer som jag aldrig kommer glömma och som kameran inte riktigt kan göra rättvisa. Jag kommer ihåg att jag flera gånger sa till Maria att bara titta och ta in. 

Efter ett så långt pass så blir det så klart återhämtningsöl och då hamnar man i en sån trevlig stämning att man går bort till den lilla lokala affären och köper matchande team-hattar: 


Ju längre kvällen gick så blev de där hattarna föremål för alla möjliga tänkbara roliga scenarios och några i sällskapet tyckte vi skulle skippa badmössorna på våra tävlingar i år och köra med hattarna istället, hahaha.  

Matchande våtdräkter måste man ju ha på sitt morgonsim: 


Tunna, fina våtdräkter från Camaro

Fast ärligt så var det ganska varmt i vattnet, ca 20 grader, så att gå ned och bada kunde man även göra så här:


Ok, jag tog av mig kjol och skor så klart! 

Förutom underbart sällskap och mycket träning så var det skönt för mig att detoxa från allt internet-brus. Jag kollade inte Facebook, Twitter eller Instagram och det var sparsamt med inlägg från min sida. Jag reggade inte ens min träning förrän jag kom hem igår. 

Underbart vackra Mallorca, jag vill tillbaka! Det var alldeles för få dagar ju! Men det var det som gick att pressa in i vår gemensamma kalender. Maj kommer att bli en mycket hektisk månad. Det ena avlöser det andra. Vår första swimruntävling för i år närmar sig med stormsteg; Utö Swimrun den 31/5

Ni kanske undrar om det var några skandaler då? Well, förutom tatuerade topplessa damer, nakenfiskande män, alldeles för många grillspett och en vin-incident i poolen så avslöjar jag INGET - What happens on Mallorca stays on Mallorca!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar