tisdag 13 maj 2014

Test av Tailwind Nutrition

För ett tag sen blev jag kontaktad av Tailwind Nutrition Sweden då de undrade om jag ville testa deras sportdryck. Jag nappade på detta förslag och har nu testat deras produkt vid flera tillfällen. Den första påsen fick jag gratis men sen har jag beställt för egen peng flera påsar till.

Tailwind Nutrition är ett pulver som man blandar ut i vatten och finns i smakerna Mandarin/Apelsin, Bär, Citrus och Smakfri. Jag har testat Citrus, Mandarin/Apelsin och Smakfri. Min favorit av dessa är smakfri.

Jag har fått mycket info av Alexander på Tailwind om hur jag ska blanda, innehållet i sportdrycken och delger er denna information längre ned i texten och med kursiv stil.

Första gångerna blandade jag lite för dåligt och fick lite för lite energi men de senaste gångerna har det funkat bättre då jag tagit i mer pulver i vattnet.

Min mage som är ganska känslig har inte knorrat överhuvudtaget och jag gillar att det man blandar inte blir klibbigt och är färglöst oavsett smak eller ej. Det är extremt lättdrucket och smakar lite som Resorb men inte lika "starkt". Jag har kört det under långpass och även druckit lite innan och efter långpasset.

Kanske lite dyrt men om man har en känslig mage så är man nog villig att betala för att slippa magproblem.
Kan verkligen tänka mig att köpa det igen och använda på långpass eller längre löptävlingar men som ni förstår så är det inget jag kan använda på swimruntävlingar då man har med sig minimalt med utrustning (varken Maria eller jag har vätskebälte eller vätskeryggsäck då detta sinkar oss i simmet) och det som man kan stoppa in i våtdräkten är gels för att få energi utöver de energistationer som finns längs banan.

Här följer information som jag fått av Tailwind Nutrition själva och är alltså inget jag skrivit själv:

"Produkten har tagits fram av en amerikansk ultralöpare som ville hitta ett alternativ som funkade och det ligger en hel del forskning bakom detta men kort sagt så innehåller den dextros och sukros (dina kalorier), enkla glukosmolekyler som kroppen lätt tar upp och snabbt får ut till musklerna, elektrolyter som har en sammansättning som motsvarar samma sammansättning som det du svettas ut. Det är allt, inga konstiga e-nummer och inga konserveringsmedel. 100% naturlig utan färgämnen och med naturliga aromämnen.

Fördelarna med att dricka sin energi (vs. gels eller bars) är att det blir lättare att hålla reda på sitt kaloriintag, det blir enklare att inta den och att få ett stadigt och kontinuerligt intag av energin.
Att sippa regelbundet medför ett jämt intag av energi, elektrolyter och vätska vilket hjälper till att hålla din vätske- och energibalans stadig och det är snällt mot matspjälkningssystemet. I jämförelse med att inta gels och bars som stressar matspjälkningssystemet och ger toppar och dalar i energi- och elektrolytnivåerna.

Under medelhårda träningspass bränner vi i snitt ca 500 kcal i timmen, tyvärr klarar människan bara av att bryta ner runt 250-300 kcal i timmen. Så man ligger alltid på ett minus när det kommer till glykogendepåerna och den del som fattas måste ersättas genom fettförbränning. Tailwinds’s källa till energi är en blandning mellan dextros och sukros. Dextros är en glukosmolekyl som kallas d-glukos som är färdig att användas av kroppen som energi till musklerna. Fördelarna med dextros är att det ger snabb energi, tas lätt upp, och har en svag sötma. Eftersom den är så lätt och snabb att ta upp så hjälper dextroset till att fylla det direkta behovet av energimedans det nästan inte har någon påverkan alls på matspjälkningen och därmed slipper man magproblem. Andra sportdrycker bygger ofta på maltodextrin som tar längre tid att bryta ner och är tuffare mot matspjälkningssystemet. Det medför att det tar längre tid att få ut energin till muskeln ochdet kan även medföra att man får en långsammare eller till och med stoppad matspjälkning (känslan av att man känner sig mätt och uppblåst). Tailwind innehåller även en liten del sukros för att tillföra lite sötma till smaken. Det gör även att men tar vara på effekten av att tillföra två olika kolhydrater,vilket gör att upptaget blir ännu snabbare.


Lite kort om protein: Protein är en väldigt komplex molekyl som sätter stora krav på matspjälkningssystemet och har en stark koppling till magproblem under träning. Nya studier visar även att det inte finns några fördelar med protein för prestationen under kondiditonsidrottande. Av dessa anledningar innehåller Tailwind inget protein.

När det kommer till elektrolyterna så efterliknar Tailwindsamma samansättning som ditt svett för en given mängd vatten. Det mesta av det du svettas ut är Natrium följt avmindre mängder Kalium, Kalcium och Magnesium, efter det är det bara små mängder spårämnen från det du ätit. Det är intressant att se att många andra produkter inte innehåller tillräckligt med elektrolyter i jämförelse med vad du svettas ut eller så marknadsförs andra saker som inte ens är en del av det vi svettas ut. Tailwind tillvägagångsätt är att tillsätta elektrolyterna direkt i drycken för att det ska vara lätt att se till att man ersätter det man förlorar under passet.

Smaken och texturen är viktig då många drycker och dryck+gel kombinationer är svåra att fortsätta stoppa i sig under ett längre tävlings- eller träningspass. Tailwind har en väldigt mild smak som är precis lagom söt för att du ska kunna fortsätta dricka den, men inte i närheten lika söt som våra konkurrenters. Den kan efterliknas med smaken av svagt smaksatt vatten. Den har testats under event på över 16 timmar som enda källa och många tycker fortfarande då att den är angenäm att dricka. Undantaget är de som tycker om den söta smaken eller de som är känsliga för Natrium.

Alla ingredienser inklusive aromämnena är naturliga. Inga artificiella ingredienser, konserveringsmedel eller konstiga e-ämnen. Den fungerar helt enkelt, och tillåter dig att må bra när du presterar som bäst."

Tack Tailwind Nutrition att jag fick testa er produkt och lycka till med lanseringen i Sverige!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar