onsdag 16 januari 2013

Historien om flamingon

Ja historien om flamingon började för flera år sen. Jag "kom på" en bra bålövning som jag började göra själv. Övningen var bra för man tränade flera delar av bålen (höftböjare, säte, mage/rygg) och jag började köra den med några tjejer som jag tränade.

En av de första tjejerna jag körde övningen med hette Karin. Jag kommer så väl ihåg att vi stod och gjorde styrkeövningar vid den stora dammen i Slottsskogen. Dammen där det för många år sen funnits flamingosar. Karin frågade mig vad övningen hette och jag hade ju inget namn på den och där och då så namnger hon övningen: "Den måste ju heta flamingon!" Tack Karin, du hade så j-vla rätt och det var verkligen spot-on även med tanke på var vi befann oss :-)

Sen dess har övningen varit en av mina käpphästar som jag nästan alltid "prackar på" alla, hehehe.

Får något år sen så skrev jag en artikelserie på jogg.se om olika styrkeövningar och även min favorit om den bakre kedjan. I denna serie så återfanns självklart flamingon (läs artikeln HÄR). Vad jag sen förstod på jogg-Niklas så var det en av de artiklar som haft flest träffar på deras sida (i alla fall då, kanske inte nu)!

I våras fick jag nys om att en väninna hade en flamingo som man kan ställa i trädgården. Något som hon köpt på rea på något ställe. Jag berättade då för henne om mig själv som "uppfinnare" av flamingon och några dagar efter så hittade jag på min veranda just denna flamingo med ett par matchande brillor till:


I juklklapp fick jag sen av samma väninna ännu en flamingo. Denna kan faktiskt även joddla: 


Den här flamingon är lite busig av sig och lyckas hamna lite här och var. På Facebook har det lyckats bli en liten följetong om vad han håller på med: 


"Jag är sur på dig! Jag vill ha champagne annars kommer jag inte ner!"


"Vaddå? Får man inte ligga här? Det var så svalt å skönt...(nyårsdagen)"


"Jag vill oxå springa! Jag passar VISST i kjol!"

Just nu står jag i valet och kvalet om han ska få följa med på söndag på maratonet...kan ju bli en del kul kort ;-) 

Vad som kommer ett stå i trädgården och välkomna våra gäster till After-Run efter Varvet i maj, ja det är ju självklart, eller hur? 

Joddelaihoo! 

6 kommentarer:

  1. En perfekt övning med perfekt namn (klappar mig lite på axeln för det ;). Får försöka fixa snygg löpartröja till Varvet med stilig flamingo på som hyllning till det som får löpningen att hålla ihop. I flip the bird till kasst löpsteg tack vare snygg-flamingon!

    /Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, klappa dig på axeln för den perfekta namngivningen ;-)
      Självklart att du ska ha en flamingo på tröjan och välkommen på After-Run!

      Radera
  2. Ah, nu fick alla pippi-bilder sin förklaring :-)

    Tack för påminnelsen om en bra övning, står upp och jobbar på kontoret men inser att hyffsat tighta jeans inte underlättar för höftböjaren...

    Är det din veranda på bilden? Den ser både gigantisk och väldigt trevlig ut!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehe - joddelaiho ;-)
      Nä, med jeans går det inte flaminga :-P
      Jepp, min veranda och JA den är stor och underbar - perfekt för After-Run mingel!

      Radera
  3. Haha vilken härlig väninna du har. Man kan inte låta bli att le åt den joddlande flamingon. Bra övning! Hade missat den men nu ska den köras! Intrssant att läsa om sorgeåret du skrev om. Det är så sant när jag ser i min egen backspegel... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min väninna är bäst och även övningen ;-)
      Sorgeår, ja nog bra att se det så. Tack för feedback på det! KRAM!

      Radera