söndag 2 januari 2011

Göteborg i mitt hjärta

Första träningspasset 2011 blev ett 20 km pass över broarna.
Mycket is på sina ställen och jag gjorde ett dåligt val då jag valde bort mina Icebugs...Well well, det gick ändå.

Hade tyvärr inte med mig telefonen = kameran så att jag kunde ta kort idag utan jag får istället beskriva mina intryck i ord.

För mig som är en verklig Göteborgsromantiker så blir jag lätt sentimental under mina rundor ibland. Inte bara då, faktiskt. När vi stod några uppe i utkikstornet vid tolvslaget på nyårsafton och hade den bästa utsikten över Göteborg så tänkte jag att jag är lyckligt lottad som är uppvuxen i denna vackra hamnstad. Man blir lätt hemmablind och mina tankar gick till Håkan Hellström, en sann Göteborgsromantiker han med. Undrar om han springer undrade jag, precis som Claes Åkesson bruka fråga sig när "kändisar" kommer tal.
Jag stod i alla fall där och såg ut över natten som lystes upp av fyrverkerier och såg åt det stora mörka som låg åt vänster. Någon i sällskapet frågade vad det var och jag svarade: "Änggårdsbergen". Även om det såg ut som ett stort svart hål i Göteborgsnatten så är det ett av mina favoritställen att springa på. Jag tittade åt alla håll och såg alla mina rundor. De går åt alla håll men startar ju alla mer eller mindre från Slottsskogen där vi stod på högsta punkten och tittade ut. Det blev lite som att se ut över mitt löparliv och några speciella rundor flashade förbi innan jag kom tillbaka till verkligheten och mitt champagneglas som jag stod och höll i handen.

Under rundan idag stannade jag på toppen av Älvsborgsbron och tittade ut mot hamninloppet. Det var så vackert och det var nästan att man kunde se ut till Vinga. Stannade även till på toppen av Göta Älvbron och tittade på Göteborgsoperan. Den är vacker från Älvsidan men faktiskt inte från "den vanliga sidan, tyvärr. Man kan säga att jag sprang runt Göteborgs "gamla" hjärta, hamnen. "Kommersen" idag bestod inte utav varvsarbetare som förr i tiden utan flanörer som var ute på söndagspromenad. Åsså jag då och några enstaka löpare till.

Nu har således i alla fall första bladet på 2011 i träningsväg förts in i min dagbok på jogg.se och många kommer rundorna bli. Många i mitt älskade Göteborg men även några på andra vackra och intressanta ställen.

Nu kör vi, tycker jag!

3 kommentarer:

  1. Jag älskar också gbg och jag kommer sakna hela staden! Men framförallt kommer jag sakna skatås och mina långpassrundor av olika längd som oftast gick över broarna och runt majorna!

    SvaraRadera
  2. Andréa: Låter ju precis som "mina" rundor :-)
    Staden finns ju kvar och när du kommer ner så kan vi ju ta ett pass i Änggården om du vill. Det är balsam för själen...

    SvaraRadera
  3. Andréa: Menar ju så klart när bebben kommit ut och ni är nere på besök. Cch After-Run hos oss efter Varvet - det kommer ni väl på? Man får komma även om man inte sprungit ;-)

    SvaraRadera