söndag 16 januari 2011

Helt medvetet fel val!


För dagens 10 km på isgata valde jag faktiskt de här skorna istället för mina Icebugs - ett helt medvetet "felaktigt" val!
För övrigt kan man om man tittar på bilden se helt klart hur jag sliter mina skor. Det finns INGEN jag känner som sliter löparskor så mycket som jag gör. Brukar ibland retas då jag har en ganska stor skopark men måste varva skor för annars skulle jag behöva köpa nya en gång i månaden...
Ovan Saucony Kinvara har jag sprungit i bara fem gånger men man ser redan en slitning på framfotens utsida...

Varför sprang jag inte i mina Icebugs då? De är klart överlägsna på isigt underlag, no doubt about it, MEN jag får ont i vaderna av dem...
Det var samma sak förra året och även i år, tyvärr. Jag kommer fortsätta att springa i dem men minimera användningen av dem då jag inte vill råka ut för någon form av överbelastning i vaderna. Att jag skulle vara svag i vaderna är inte "problemet", jag är ju framfotalöpare, utan det är mer en fråga om att jag ändrar mitt steg i dem och använder vaderna på ett annat sätt.

Dagens pass var verkligen isigt och många som jag sprang förbi sprang hade broddar men jag tycker att jag lyckades bra utan. Jag sprang inte fort men jag "behöll" mitt steg och på de få partier där det var barmark kändes det UNDERBART!

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Gillar inte heller Icebugs, men det är nog mer för att de är ganska tunga, men nu verkar det komma lättare modeller, så kanske nästa år. Annars kan man ju dubba själv..hårdmetalldubbarna från Maxigrip är riktigt bra, och eftersom det är 24st i en förpackning kan man alltså ha 12 per skor, och det ger bra grepp kan jag lova.

    SvaraRadera
  3. har bara satt foten i icebugs i affären en gång.. men tyckte de kändes märkligt svampiga. något konstigt är det nog med dem!

    SvaraRadera
  4. medeldistans: Har ett par av deras lättare varianter som även ska kunna användas som orienteringssko. Fästet är jättebra men sulan är ganska hård/styv och jag är ju van vid tunna "mjuka" skor och får i hårda skor ett annat steg.
    Tack för tipset och Maxigrip, kanske ska investera i det. Jag har ju en del skor att välja på att använda för detta ändamål :-P

    s-kils: Fästet är jättebra men för mitt steg funkar de inte att springa ofta i, tyvärr. Men vad göra på vintern lixom?

    SvaraRadera