söndag 8 december 2013

Svennig hinderbana

Igår på min runda i Änggårdsbergen så droppade den ena personen av efter den andra och till slut var det bara Erik "Tricky" Fries och jag kvar som tappra deltagare. 24-26 km stod på agendan. Mitt första längre pass sen New York Marathon. 

Kanske att vi drog iväg i överfart. Jag vet inte varför vissa personer får mig att göra detta (sorry Tricky). Det hjälper ju inte heller att första stigningen upp till "bergen" är den tuffaste stigning på hela rundan. Första kilometern brukar gå på ca 7,5-8 min. Stigningen vet jag inte även om jag har en sån där höjdbarometer i min Garmin 910xt. Får bli ett projekt att lära mig hur man kollar det OCH att köpa en ny dator så att jag kan ladda passen direkt istället för att lägga in dem manuellt. Nyårslöfte till mig själv? 

Tillbaks till passet då. Vi hade båda våra Icebugs Anima BuGrip på oss och även om det inte var is överallt så var det ett bra val. 

Varsin vurpa fick vi till på första varvet. Jag först när jag inte kunde bestämma hur jag skulle ta mig förbi ett geggigt parti. Höger, vänster, mitten? När man blir osäker så vurpar man. Det var alltså platt här vill jag bara poängtera, inte nån backe. Har aldrig trillat i nån backe. Knäckte till höger fotled lite (känns lite idag) men reste mig snabbt och var på benen igen. 

Några kilometer efter så gled Tricky fram när han sprang vid sidan av en geggpöl för att inte smutsa ned sina nya skor. Även denna vurpa på ett platt parti. 

Dess två vurpor var dock inte det mest hardcore på vår runda utan det var alla rotvältor som vi fick ta oss runt/under/över/förbi. Värst var det i Ravinen där Tricky även tog ett kort på mig: 


På andra varvet valde vi en annan sträckning för att slippa leka klättrare/krypare/hinderlöpare. 

Hoppas dessa träd städas bort inför Sandsjöbacka Trail Marathon slutet januari annars blir det extra svårt att forcera detta parti på slutet av loppet. Och med 36 km i benen är man ju inte så sugen på att ta sig igenom detta...

Totalt fick vi ihop strax under 24 km och var ute i 2.35. Detta ger ett snitt på ca 6:35 min/km. Jag stängde då aldrig av klockan när vi stannade kort för att dricka eller när vi "kröp". Det kanske ser långsamt ut på pappret men jag skulle nog kalla gårdagens pass som ett kvalitetspass mer än ett långsamt långpass. Ansträngningen var ganska hög. Snittet på Sandsjöbacka i januari var 7:05 min/km ca. Men då sprang vi 43 km och det var tävling. Hoppas få till några liknande långpass till innan tävlingen och omgivningarna i mina berg ger väldigt realistisk träning inför loppet utöver Ravinen som är del av slutet på loppet och som jag ofta springer på mina rundor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar