lördag 25 maj 2013

Poliser, vildsvin och insändare

De flesta brukar dra ned på träningen/distansen inför tävlingar och visst är det bra men om kärnan i ens träning är att springa mycket så har det oftast motsatt effekt. 

Jag är trött/sliten eller vad man nu ska kalla det och har försökt tackla detta på olika sätt och ska nu försöka mig på något helt annat. Träna MER igen! Ju mindre jag tränar desto slöare blir jag ju så kanske det vänder om jag kör på igen? Och oroa er inte, jag lyssnar på kroppen och vill den inte ha mer träning så tar jag ett steg tillbaka, no worries! 

Med detta i tanken så var det bara att snöra på sig trailskorna och ge sig ut på 26 km skogslöpning. Idag helt ensam faktiskt. Tine går crawlkurs och Maria skulle springa BUM (som hon för övrigt gjorde j-vligt bra då hon kom trea - GRATTIS!). Lite konstigt var det att dra iväg själv men så var det ju alltid förr. Tog inte på mig klockan, jag vet ju distansen, ville bara springa lugnt och kontrollerat. Inte stå på för mycket med risk att trilla. 

Å det kändes fanimig riktigt bra. Visst att jag hade lite träningsvärk i låren efter 25 km asfalt i torsdags och ett styrkepass på gymmet igår men det kändes inte så där tungt som det gjort det sista. I huvudet började jag planera inför nästa lördag. Hur jag ska lägga upp loppet, fart och lite annat. Bestämde mig där och då att jag ska hålla detta för mig själv. Så ni som undrar, ni får undra, my lips are sealed. 

På första varvet så stod det helt plötsligt tre unga killar ute i skogen med två mopeder (just här är ett parti relativt nära ett bostadsområdet på slingan jag springer men ändå ute i skogen lixom). De såg faktiskt väldigt suspekta ut och det luktade bensin. När jag passerade dem så blev de helt tysta och jag hörde när jag sprungit en bit till hur de försökte starta en av mopederna. Sen tänkte jag inte mer på det förrän jag på andra varvet passerade en parkering som ligger ca 200 meter ifrån där jag sett moppekillarna och det stod TRE polisbilar där. Mellan två av polisbilarna låg mopederna. Moppetjuvar alltså! Jahaja, är det inte väskmördare så är det moppetjuvar som korsar min väg i bergen! 

Sen hände det en annan intressant grej. Eller grej å grej. Ljud kanske man ska kalla det. När jag befinner mig i den djupaste skogsdelen av slingan där man springer mer eller mindre off-trail och måste klättra över några stora nedfallna träd för att komma fram så hör jag en gris. Ni vet en gris som gnyr. Jag stannar för att lyssna och hör det igen. Det är nu jag inser vad detta ljud kanske är och då blev det fanimig eld i rövva på mig! Det finns nämligen VILDSVIN i Änggårdsbergen och visst att de är skygga och håller sig ifrån de större stigarna men nu befann jag mig inte där utan i rena skogen. Längre fram ser jag några ställen där något djur helt klart bökat runt och då springer jag ännu snabbare. Ca en kilometer senare så är jag tillbaka på en av de större stigarna och kan slappna av. Det är då jag ser att jag lyckats plocka fram telefonen ur mitt vätskebälte medans jag sprang. Smart där Eva, hade du tänkt slå vildsvinet med telefonen eller? Hahaha. 

Väl hemma så kändes det bra i hela kroppen men min vana trogen så tog jag ändå på mig ett par kompressionsstrumpor för åh: 

                       

Snygga eller hur? Köpte dessa på mässan inför ING NYC Marathon i höstas. Det var tänkt att de skulle vara del av min Sverigeoutfit. Men det blev ju inget lopp så jag har faktiskt bara använt dem när jag inte sprungit. Lade upp bilden på Twitter och direkt var det några som undrade vilket märke det var och vart jag köpt dem. Efter att ha rotat bland lite kvitton så hittade jag det! www.mojosocks.com  - dessa hittar man under Performance. Ja, för det var ju det som jag tänkt använda dem till in the first place, inte Recovery. 

För övrigt så hittade jag en viss insändare i Göteborgs-Posten imorse: 


Ok, hade velat att det hamnat i Debatt och inte Fria Ord/Insändare men får vara nöjd med att det ändå publicerades. Blev även igår uppmärksammad på att Uggla/Wiklund i P4 pratat om just detta och även ringt upp en cykelpolis i Göteborg! Och nej, det var inte jag som tipsat dem men vissa saker jag skriver om har en tendens att dyka upp lite här och var. Intressant. 

Jag hoppas verkligen att detta även kan belysas på annat sätt oxå och jag vill inte bara hänga ut de som cyklar utan det finns fotgängare, bilister och andra trafikanter som inte visar hänsyn och jag undrar hur det kunde bli så rå stämning? Känns inte alls bra. Undrar varför det blivit så här? Well, det sista är väl inte sagt i denna fråga och jag kommer fortsätta skrika och leka polis för sån är jag. 

7 kommentarer:

  1. Haha! Den omedvetna tanken att ringa är ju i och för sig naturligt. Men inte så användbar i just detta läget.. ;-)
    Ringa upp någon och skrika "SVIIIIIN!" kan liksom få andra effekter än man önskar. ;-)))

    Vi har för övrigt vildsvin en bit ifrån där jag bor också. Sambon säger att grisarna är mer rädda för mig, än jag för dom. Men jag är ändå tveksam.... Jäklar vad jag hade sprungit om jag hade mött en! :-O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja ibland gör man saker reflexmässigt utan att tänka på det.
      De är skygga men igår var jag nog inne i deras revir eller nåt. Hoppa upp i ett träd har jag nu fått höra är bästa lösningen men går de iväg då? I trädet vill man ju inte sitta forever lixom :-P

      Radera
  2. Du ville såklart ha en bild på svinet till bloggen ;-)

    Skämt åsido, vi har vildsvin i "min" skog också och jag har ingen lust att stöta på dem, de är rätt stora...bra rutet om cyklisterna, har förstått att det är ett problem i större städer. Att inte miljön är anpassad för cykling är inge ursäkt att bete sig hur som helst!!

    Jag kommer tyvärr tyvärr inte in och hejar på dig på lördag :( vi får besök av några studiekompisar som numera våbor i England och som vi inte träffat på flera år. Vi får ses IRL på LL i höst istället! Jag har gissat din, och Toves tid, men du får reda på efteråt hur nära det var ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja just en bild till bloggen :-O
      Ja, ingen bra stämning bland trafikanter i storstäder tyvärr :-(
      Vi får ses på LL - vi startar nog i samma grupp kanske?
      Vad gäller min tid nu på lördag så får vi se. Det kommer inte bli någon kanontid men en tid att ändå vara stolt över :-) Å Tove, hennes tid skrev jag ner för länge sen. Har delgett Magnus N den men ingen mer får veta. Inte ens Tove ;-)

      Radera
  3. Som sagt, både du och Tove får veta, tids nog ;-)

    SvaraRadera
  4. Hehe hade lät velat se dig svinga iväg telefonen efter svinen! Om inte annat tror jag att det hade vart DU som jagat svinen...Fröken Polis i högsta hugg...Ingen ska vara på joggslingan!

    Jag lär följa dig och mina RR Gossar på lördag. Står vid min press och håller tummarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Polisen i skogen det är jag det! Å i stan :-P
      Bra att du kommer hålla koll på oss! Lovar göra mitt bästa!

      Radera