fredag 12 november 2010

Sega ben på fredag = lätta ben på lördag?

Äh, försökte mig på att springa 5 km snabbdistans idag men för tidigt efter blodgivningen och känner mig dum att jag försöker pressa kroppen innan den återhämtat sig efter blodgivningen. Varken bra för kropp eller psyke - FY PÅ DIG EVA!
Lätta pass är ok, det vet jag efter att ha medverkat som deltagare i en av mina kursares examensarbete under sjukgymnastutbildningen. Vi gjorde lätt submaxtest på cykel INNAN blodgivning och sen DIREKT dagen EFTER blodgivning. Skillnaden var marginell och sågs mest på BORG-skalan (skala på upplevd ansträngningsgrad) men inte så mycket faktiskt på puls och blodtryck konstigt nog. Hade dock varit intressant att testa sig på högre hastigheter/belastningar som då motsvarat typ ett snabbdistanspass eller lättare intervallpass. Tror att både puls och blodtryck skulle varit annorlunda då.

Men men, tunga ben idag måste ju helt enkelt betyda lätta ben imon på ett LUGNT långpass, n´est-ce pas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar