söndag 28 oktober 2012

There's a storm on the horizon...


Utanför mitt köksfönster ser jag frosten och temperaturen står på -6 grader. Det är helt vindstilla och solen visar sig över Änggårdsbergen. 

På andra sidan Atlanten så förbereder sig USA på en storm, en "Frankenstorm". Precis som Frankenstein´s monster ihopsatt av olika delar för att bilda en perfektion, a perfect storm. 

Jag läser twitterflöde efter twitterflöde och börjar bli helt besatt. Väder kan man inte styra över och det är så mycket som är osäkert ännu. 
Förra året lärde mig min mentala coach Terje att man inte ska lägga energi inför tävlingar på saker man inte kan påverka. Jag försöker tänka i sådana banor men det är svårt. 

Igår försökte vi ringa till Lufthansa men efter en timme i telefonkö så gav vi upp. 

Egentligen oroar jag mig inte för loppet. Det kommer inte bli inställt. Däremot så oroar jag mig för vår resa, vår utresa. 

Igår pratade de om att kulmen skulle nå NYC på tisdag, idag läser jag att de säger måndag. 

Dricker upp mitt kaffe och bestämmer mig för att släppa det där som jag inte kan påverka en stund och istället fokusera på det jag KAN påverka. Min träning. Det får bli repris på passet från i onsdags när skorna satte käppar i hjulen. Idag får det bli "rätt" skor. Gör om, gör rätt. Och kanske samma vinteroutfit som jag hade igår när jag sprang i "bergen" med Tine: 


Ok, inte några terrängskor då förstås utan ett par orangea Adios med gula skosnören istället. 

Något som är 100% säkert är att jag nästa söndag kommer att "drabba" mitt första maraton och att stormarna som vinit runt MIG i år efter detta crescendo kommer att mojna och dö ut. För att befinna sig i stormens öga är inte något jag strävar efter 2013.  

4 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att ingen storm, inte ens en perfekt sådan, ska få sätta käppar i hjulen! Usch, tänker på filmen The Perfect Storm men den utspelar sig ju i och för sig till havs.

    Ser att du springer i Inov Xtalon 190 på bilden, den är ganska minimalistisk eller hur? Jag har ett presentkort på Löplabbet som ska utnyttjas i veckan till just ett par terrängskor tror jag i brist på andra skor jag behöver då jag både har snabbskor och distansskor så det räcker. Jag är mest intresserad av Adizero XT men det verkar inte som de har den enligt hemsidan. En kompis till mig är väldigt nöjd med sina Xtalon 212 och den verkar väga något mera men är också ganksa tunn tror jag.

    Puma verkar också ha en Faas-modell i trailvariant som inte ser så uppbyggd ut. Jag tänker mig framförallt en sko för att springa i skogen med, har du några andra tips eller tror du Inov kan vara något?? Inov 190 väger ju inte ens 200g och nästan 100g mindre än Adizero XT.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår flight är cancelled :-(

      Jag är jättenöjd med mina Inov-8 X-talon 190. Enda "dumma" är att tyget är dåligt. Tror tyget i 212 är bättre. Grymt bra sko för "svårare" terräng och ja, den är tunn men det är grym löpkänsla! Rekommenderar således Inov-8 mest av de skor du skriver om! Lycka till!

      Radera
  2. Nämenvaf-n...Hur blir det då, alternativa bolag??

    Annars har efter en timmas surfande den här dykt upp och pockar på habegäret ganska ordentligt...inte minst utseendemässigt :-)
    http://www.loplabbet.se/store/loparskor/icebug-acceleritas-2-herr.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte. Vi sitter i telefonkö hos LH nu...

      Bra sko det med! Likvärdig med X-talon. Har ju kört mycket med Anima som är den som är lite mer dämpad. Provade Acceleritas i somras men den fanns inte i min storlek och därför blev det X-talon :-)

      Radera