onsdag 29 april 2015

Nu har jag fått nog!!!

                           
 
Där hänger den, min cykelhjälm på jobbet. Klarade mig idag också. Men det är fanimig nära VARJE dag. Vaddå nära? Jo, jag ska förklara för nu har jag fått nog!
 
Jag har tagit upp detta innan men tar nu upp det igen. Den rådande trafikmentalitet som råder i Göteborg är skrämmande. Varje dag när jag cyklar så är jag rädd för mitt liv. Jamen sluta cykla då kanske ni tycker. Men då har de ju vunnit. Ja, vilka är det som vunnit? Jo, de som totalt skiter i medtrafikanter och trafikregler. Det rör sig om gångtrafikanter, bilister men FRÄMST cyklister. Och nej, det handlar inte om att det beror på att vi har för få cykelbanor eller nåt annat. Det handlar bara om att de cyklister jag möter varje dag i trafiken när jag pendlar till jobbet eller transporterar mig till olika aktiviteter i stan inte bryr sig om följa de regler som finns. Det är så jävla respektlöst att jag blir så förbannad att jag snart kommer att explodera. Och tro inte att jag inte säger ifrån och påpekar detta och det jag oftast får höra då är att jag är: en jävla kärring, häxa, fitta eller något annat "trevligt". Bara för att jag påpekar att det är förbjudet att cykla mot rött, på trottoaren, mot enkelriktat, på ett övergångsställe osv.
 
Vad var det som hände? När slutade folk följa trafikregler?
 
Efter att sonen och jag sett en kvinna som blivit påkörd av en bil pga att hon cyklade rätt ut i en korsning (hon lyssnade på musik) och nästan själva blivit påkörda när vi gick på ett övergångsställe PLUS alla incidenter jag själv bevittnat så bestämde jag mig för att han inte får cykla i trafiken. Inte för att han inte kan trafikregler utan för att andra inte följer dem.
 
Ni må tycka att jag är kategorisk men cykla några kilometer på min cykel så ska ni få se. Funderar starkt på att montera en GoPro-kamera på min cykelhjälm för att dokumentera det jag ser. Och hade jag varit civil cykelpolis så hade jag kunnat ställa mig i valfritt gatuhörn en vardagsmorgon och kamma in böter på hundratusentals kronor. Ja, ni läste rätt! Läs här:
 
- Kört cykel utan belysningen tänd vid mörker: 500 kronor.
- Kört cykel i fel typ av körfält: 500 kronor.
- Otillåten skjutsning på cykel (både förare och passagerare får böta): 500 kronor.
- Inte gett tecken vid sväng: 500 kronor.
- Hållit för kort avstånd till framförvarande fordon med cykel: 1 000 kronor.
- Inte stannat för gående vid obevakat övergångsställe med cykel: 1 500 kronor.
- Cyklat mot rött ljus: 1500 kr

Får man cykla mot enkelriktat? Nej!
Får man cykla på trottoaren? Nej!

Väjningsplikt då? Om du vill vara säker på att du gör rätt när du korsar en väg ska du alltid iaktta väjningsplikt – den gäller nästan alltid. Om du däremot leder din cykel över vägen, gäller bestämmelserna för gående. Du får endast korsa vägen om det kan ske utan fara för den övriga trafiken. Det är inte förbjudet att som cyklist korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du cyklar över ett övergångsställe har du alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

Källa: NTF och Transportstyrelsen

Idag kan man även läsa i Göteborgs-Posten att cykelolyckorna ökat sen elcyklar börjat användas mer och mer. För dessa personer cyklar för fort och händer något då så skadar man sig värre. Det som inte tas upp alls i artikeln och som faktiskt är mer relevant information enligt mig är att jag tror att anledningen till att folk skadar sig mer och mer i cykelolyckor inte bara handlar om elcyklar och fart utan att trafikregler inte följs. Mentaliteten att jag ska fram och andra ska minsann släppa fram mig genomsyrar det jag ser varje dag. Jag menar, när jag står vid ett cykelljus och står längst fram är det nästan ALLTID någon som kommer efter mig som bara ställer sig framför mig. Vi svenskar som är så bra på att köa annars, vad hände här? Tänk om man skulle göra så i matkön på ICA eller när man kör bil?

Vad jag förstått så delas det sällan ut böter till cyklister och Polisen har inte de resurser som behövs för att "sätta dit" cyklister. I Göteborg finns det bara en cykelpolis. Jag tror faktiskt att det är böter som behövs för att folk ska skärpa till sig.

Jag vet att jag kommer få kommentarer på detta om att det minsann finns bilister som beter sig som idioter, gångtrafikanter som har ögonen nere i mobilen, personer med barnvagnar i bredd på cykelbanan eller gångare som går rätt ut i gatan som inte heller bryr sig om gängse trafikregler men ursäkta min åsikt står fast; det är inte de som är det största problemet.



 

10 kommentarer:

  1. Jag tror inte folk (galna cyklister) förstår hur ont det gör att bli påkörd...

    Kom att tänka på en film som jag såg på JOGG.se för några dagar sedan. Jag påpekade det allvarliga men attityden "Anledning till att cykeln körde på fel sida vägen var att visa banan exakt så som man springer. Kanske inte helt ofarligt men den neongula reflexvästen var på så han syntes." Som om en reflexväst fungerar mot hård bilplåt...

    Här är tråden:
    http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=43100

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för intressant tråd att läsa. Håller helt med dig.

      Radera
  2. "Jag vet att jag kommer få kommentarer på detta om att det minsann finns bilister som beter sig som idioter, gångtrafikanter som har ögonen nere i mobilen, personer med barnvagnar i bredd på cykelbanan eller gångare som går rätt ut i gatan som inte heller bryr sig om gängse trafikregler men ursäkta min åsikt står fast; det är inte de som är det största problemet."

    Två fel blir aldrig ett rätt. Att skylla sitt skitbeteende med att "andra också beter sig illa" är lägre än lägst. Vad hände med att föregå med gott exempel, om nu "alla andra" beter sig illa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Jennifer. Jag försöker alltid föregå med gott exempel själv i trafiken.
      Det jag menade med den kommentaren var att en del tycker att jag hetsar mot cyklister medan andra faktiskt också beter sig illa. Ja, det gör de men min åsikt är att det främst är cyklisterna som bryter trafikregler mest. Att skita i regler bara för att andra gör det leder aldrig till nåt bra, utan blir anarki.

      Radera
  3. Ja håller med. Använder förutom cykelhjälm även en gul reflexväst dagtid för att öka min synlighet. Men man blir chockad över att se att så många skippar hjälmen. Hjälmlagen borde omfatta vuxna cyklister också.

    Kram cykelmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cykelmamman!
      Håller helt med. Hjälm är ett måste. Och som du skriver även att man syns och då inte bara cyklister utan även gångare och löpare som är ute på kvällen i helt svarta kläder som på nåt konstigt sätt tror att de syns...
      /Eva

      Radera
  4. Jag håller med dig i mångt och mycket. Inte länge sedan jag skulle korsa övergångsställe vid nordstan och i stort sett fick en käftsmäll av fartvinden av en cyklist som inte iakttog väjningsplikt. Hann inte ens se honom komma då han cyklade så fort.

    Däremot har ju studier från bland annat VTI visat att det är infrastrukturen som oftast är orsaken till den ökade mängden olyckor bland cyklister. Det är främst singelolyckorna som ökat lavinartat. På det så har ju också Göteborgs kommun öppnat upp några enkelriktade gator för dubbelriktad cykeltrafik. Missförstånden på e gatorna lär ju öka. Vet inte om det är rätt väg.

    Jag håller helt med dig angående klimatet. Det finns inga som helst ursäkter för ett sådant beteende. Anseendet cyklister har i dagens trafik blir ju inte bättre för att man beter sig som ett svin. Hoppas någon ilsken cyklist läser det du skriver, känner igen sig och kommer till insikt. Samspel Gunnar ju alla i grund och botten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för din kommentar och jag håller med i det du skriver. Det är ju ganska komplext det här och jag tror att vi alla måste hjälpas åt att bryta detta. Både genom att göra det enklare för alla i trafiken genom att göra det enklare att cykla och gå men även att vi lär oss trafikvett. Trenden nu är ju inte direkt upplyftande.
      Genom att lyfta frågan både poltiskt, i media, lära våra barn och påtala våra medtrafikanter när de gör fel kanske vi kan få den här nedåtgående spiralen att vända.

      Radera
  5. Jag tror problemet är att många cyklister inte känner till alla trafikregler som gäller för dem. Det krävs ju inget förarbevis/körkort eller dylikt för att få cykla. De flesta cyklister som inte har körkort tror jag inte ens vet vad väjningsplikt är?

    Jag springer ganska ofta i centrala Stockholm och det är ett helvete med alla cyklister som skiter i väjningsplikt, cyklar i fel riktning, cyklar på trottoarerna, kör i fel körfält etc etc etc. Däremot blir dom flesta skogstokiga när man som löpare lånar cykelbanorna. Då skriks och gormas och gastas det minsann och man får höra hur fel man gör som springer på "deras" väg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant det där. När jag lärde mig cykla som barn lärde jag mig grundläggande trafikregler. Sen när jag tog körkort lärde jag mig ännu fler. Kanske att det behövs informationsfilmer från typ Transportstyrelsen för att påvisa saker som gäller i trafiken?
      Och ja, när man springer kommer ytterligare en dimension in; när det inte finns gångbana och man måste springa på cykelbanan eller vägen och då retar upp cyklister och bilister...

      Radera