söndag 1 augusti 2010

Visby halvmaraton




JAG VANN!
Ok, att det inte fanns någon "elit" på plats men ändå! Tid 1.31:46 - personbästa på distansen med över 4 (!) minuter!
Tog kvinnan som ledde i slutet på andra varvet och lät henne sen inte komma om. Jag vann med 18 sekunder.
Kilometertiderna visar att jag startade kanske lite väl optimistiskt men tror att det var det som behövdes för att "hänga av " en del och komma långt fram. Varmt men även blåsigt. Banan såg ganska platt ut när jag rekade med bilen dagen innan men sen när man sprang var det inte riktigt så. Sista två kilometrarna innan varvning på varje varv var långsamt uppför och motvind och där ser man att mina tider "sackar".

Tider:
4:06, 4:12, 4:15, 4:13, 4:24, 4:32, 4:21, 4:20, 4:14, 4:23, 4:20, 4:31, 4:28, 4:15, 4:21, 4:16, 4:25, 4:17, 4:36, 4:43, 4.14, 3:48 (sista lilla biten in mot mål).

Man ser att de två sämsta kilometertiderna var de två kilometrarna i slutet av sista varvet där det var riktigt blåsigt. Här var oxå enda stället jag vände mig om för att se hur mycket jag kanske hade tappat och för att se hur långt bakom tvåan var. Trodde ett tag att jag inte skulle klara det. När jag sprang backen ner (sista 600 metrarna) så hör jag hur en funktionär säger i en walkie-talkie: "Nu kommer hon, nummer 311." Och jag fattade att nu visste de i målområdet att jag var på väg. För familjen lämnade mig redan i slutet av andra varvet från sin langningsplats av dricka för att hinna till målet och såg mig passera och gå om ledaren precis då men visste inget förrän de hörde speakerns röst som sa: "Nu har vi segraren i damklassen nummer 311 Eva Fridman Hälle IF på väg" och de fattade då i ungefär samma läge som jag att det var klart.

Trots att det inte var någon elit på plats så ser jag detta som en stor merit. Jag fick springa och jaga en annan löpare mer än halva loppet och sen jobba på att inte tappa. Trots för snabb start på första biten så lyckades jag hålla ihop det och om det inte varit så blåsigt och varmt på vissa ställen hade jag nog sprungit in på 1.30 - men det kommer fler lopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar