måndag 10 mars 2014

Mina första intryck av Salming Distance och Salming Speed

Jag fick två modeller i slutet januari att testa och jag har nu testat dem ett tag och vill delge er mina första intryck:

Först och främst vill jag säga att jag tycker att skorna har en snygg design och de sitter enormt skönt på fötterna. Har inte fått ett enda skav av skorna och det är ovanligt för mig. Skulle faktiskt kunna tänka mig att springa utan strumpor i dem. 

Jag som har en lite bredare framfot och ibland måste välja herrmodell pga detta tycker att den lite rymligare tåboxen var mycket positiv. Detta främjer ju även ett naturligt steg då framfoten inte trycks ihop. Bägge skorna jag har testat har låg drop (5 mm). 

Salming Distance W:
Lite tjockare och mer dämpad än de skor som jag springer i idag. Känslan är mjuk och lite studsig. Liknar både i sulan och känslan Nike´s Lunarserie.
Känner att jag inte riktigt kan ge en helt korrekt bedömning av denna modell då jag inte springer i liknande skor längre. För mig är detta en lite för "svampig" sko men jag förstår att många skulle gilla den.
Min åsikt är ändå att detta är en lite mer dämpad distanssko som jag tror skulle passa många. Dels dem som springer i ännu mer dämpade skor då den skulle kunna fungera som steget till "lättare" skor med en lägre drop men även dem redan springer i tunnare skor så skulle denna kunna funka som återhämtningssko för att spara benen. Jag har sprungit på asfalt, snö och motionsspår (grus) när jag testat skon.

Salming Speed W: 
Tunnare än Distance och mer flexibel i sulan. Liknar mer de skor som jag springer i idag. Och ja, jag springer i lätta skor även på längre distanspass.
Gillar verkligen skon men för att den ska få full pott av mig hade jag velat att sulan var lite, lite styvare så att jag kunde få bättre respons från underlaget och bättre "avstamp".
Har testat skon på asfalt, löpband och motionsspår (grus). Kommer fortsätta att använda skon men kanske inte att den kommer att bli mitt förstahandsval på tävling.

De har även en ännu tunnare modell som heter Race men den har jag inte testat. 

Jag gillar Salming´s tänk bakom skorna och jag tycker att det är strongt av ett svenskt företag att satsa på en redan ganska mättad marknad vad gäller löparskor. De ska även öppna ett "running lab" i samband med att de öppnar sin koncept store i Sisjön/Göteborg slutet mars. Sen måste jag säga att den kontakt jag haft med dem har varit proffsig och mycket trevlig. Ni vet, när man får en sådan där känsla att man vill att det ska gå bra för någon/några. Den känsla har jag. Håller tummarna för er på Salming Running! 

För mer detaljerade info om ovan skor, klicka på respektive länk. 


Bilder på Speed + sula: 



Bilder på Distance + sula: 


8 kommentarer:

  1. Intressant! Skulle du säga att Distance är som Kinvara/Nike Free i känslan? Du har ju sprungit i båda, jag har ju bara Kinvaran av de två men de låter lika på din beskrivning? Jag väntar hem ett par Speed och ser fram emot det då jag tror jag gillar dem, jag föredrar ju t ex Tarther framför Adios då Tarther är lite mjukare och jag uppskattar samtidigt lite lägre drop så Speed kommer jag förhoppningsvis trivas bra i. Jag tycker också det är häftigt att de vågar satsa på en tuff marknad!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte så svampig känsla. Mer typ Nike's Lunarserie. Förmodar att du inte sprungit i den? Hur ska jag förklara, hm. Mjuk dämpning men samtidigt för dämpad? Well, det är i alla fall inte en känsla som passar mig, jag vill ha lite hårdare och mindre dämpning/kontakt med underlaget. Jag vet många som gillar det där mjuka, dämpade svajet, men inte jag.
      Ja, Speed är mjukare än Adios och mer lik Tarther så jag tror du kommer gilla den!

      Radera
  2. Tack, det låter ju mycket lovande, har du förresten provat Tarther något mer, t ex ute och vad tycker du i så fall? Jag har ju sprungit maran i den och funderar på om Speed t o m kunde vara ett maraalternativ men just på maraton är jag lite försiktig med lägre drop, vaderna blir ju som bekant slitna ändå...tror det är en anledning till att vi inte ser, t ex så många elitlöpare springa i skor med lägre drop just på maratonsträckan.

    Nej, Lunarserien har jag bara stått och klämt på i butik någon gång, aldrig sprungit i, de senaste Nike jag sprang i hette Nike Skylon tror jag och de var gula och snygga och ganska lätta, året var 2008 :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Tarther men har inte sprungit några långpass varken med dem eller Speed. Det har ju varit så kallt så jag har avstått de längre passen ute. Får lov att återkomma om det!

      Enda NIKE skorna jag sprungit i de senaste åren är mina x antal Free men det är ju lixom en helt annan slags skor än Adios/Speed/Tarther. Har testat många modeller men aldrig fastnat för dem pga det jag skriver om ovan. Flyknit som jag tyckte var intressant ett tag hittade jag aldrig i min storlek så då gav jag upp om den modellen.

      Radera
  3. Kul att du får testa skor sådär bara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte bara sådär. En kille jag känner la ett gott ord :-)
      Kontakter vettu! ;-)

      Radera
  4. Jag slet ut Salming Speed på en månad. Och då använde jag bara skon ett fåtal pass. Sulan och skon i sin helhet är av låg kvalité. Det första paret jag fick hemskickade var defekta. Det kändes även som en tidsfråga innan det andra paret skulle gå sönder men jag han slita ut sulan först. Synd, skon är skitsnygg men inte mycket till löparsko.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Daniel, jag kan inte annat än att hålla med vad gäller sulan på Speed, den slits ut jättefort.
      Jag tror att det är viktigt att framföra detta tillverkaren så att de kanske kan ändra på detta. Sen vet jag inte om de klassar skon som tävlingssko. Hade en liknande diskussion med Adidas för flera år sen gällande deras Adios 1. De hävdade att det var en tävlingssko och att det var därför sulan slets ut så fort. Den skulle inte användas som distanssko...

      Radera