torsdag 30 januari 2014

Salming running och minimum

Via min klubbkompis Patrik Andersson, aka Löpardemonen (LD) så har jag kommit i kontakt med Salming running. Idag var jag på deras huvudkontor här i Göteborg för att träffa deras marknadsansvarige Jocke. Han pratade om skorna, "tänket" bakom och att från att gå från ide till färdig sko har tagit några år. Vi bestämde att jag ska testa två av deras modeller och så får vi se sen på ett eventuellt fortsatt samarbete.

Så jag tryckte skorna i min väska och gav mig mycket glad hemåt:

                       

Jag bjuder även så klart på en bättre bild av skorna så klart:


Den rosa skon heter Distance och den gula heter Speed. Båda har en drop på 5 mm och är enligt mig lättviktsskor. Distance väger lite mer och är lite mer dämpad och är precis som namnet syftar på tänkt att vara en distanssko. Speed är lite lättare och är tänkt för de lite snabbare passen. Salming har även andra modeller men det var dessa som kändes aktuella för mig. 

Första intrycket är mycket bra. De är mjuka men inte för mjuka. De är hårda men inte för hårda. En för hård sko främjar enligt mig inte ett naturligt steg och en för mjuk sko blir sladdrig och man får inte bra respons från underlaget. Således behövs det en perfekt kombo av mjukt/hårt och som sagt så kändes bägge skorna på även om Speed nog var den jag kändes direkt att den liknar de skor som genom åren varit mina favoriter, t.ex. Adidas Adios 1. 

Skon var lagom bred i framfoten. Detta är viktigt för mig som har en ganska bred framfot och tycker att det ska finnas utrymme för framfoten att röra sig, den ska inte sitta helt låst och för tight. I just Adidas som har en ganska smal framfot har jag därför ofta istället valt herrmodellen. På dessa Salming modeller passade dammodellen bra. Med detta sagt menar jag inte att den är för bred. 

Med snömodd ute så frös dagens testpass inne. Kändes inte aktuellt att testa skor i det sämsta av underlag. Jag hoppas kanske imon få till ett pass på löpband för jag är RIKTIGT sugen att testa Speed...

Dagens första löppass sen Sandsjöbacka Trail i söndags blev en sladdig historia på 16 km. Jag trodde att jag skulle få till en fin månadssiffra på exakt 300 km men på nåt sätt avrundas totalen på jogg.se på nåt knepigt vänster så det blev 300,4 km. Löjligt att bry sig, jag vet. Målet för året är MINST 300 km/månad. Annars kommer arrangörerna på Ötillö behöva dragga efter mig, alternativt leta efter mig i skogen. En annan siffra jag kommer titta på mer i år är antal tränade timmar/vecka. Jag tror starkt på att det kommer att krävas minst 10-12 timmars träning per vecka för att klara en utmaning som sett i tid sett kommer ta just den tiden. 

2 kommentarer:

  1. Ska bli riktigt spännande att få en recension! Jag kör ju numera endast i Boston och Adios. Vilket är tryggt men lite trist att inte testa lite nytt. Har dock blivit så jäkla rädd för det efter alla möjliga problem. Hoppas din springvecka blir bra! Och simvecka också, måste man ju säga nuförtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lovar återkomma med rapport och om jag gillar dessa lär ju du gilla dem oxå! Vi gillar ju samma skor!
      Tror ärligt mest på Speed och om jag får till det imon ska jag testa dem på bandet för ute lär bli missvisande i blasket :-P
      Tack och ha en fin vecka du med!

      Radera