onsdag 22 januari 2014

Premiär Fast Lane Women och en mössa som förpliktigar

När någon har talang för något så märker man det direkt. När någon är äkta och brinner för det de håller på med så märker man det direkt. När någon genuint intresserar sig för just dig och att du ska bli bra/bättre märker man det direkt. En sådan person släpper man inte. En sådan person som utstrålar energi, glädje och andra positiva saker vill man vara runt. En sådan person är Anna-Karin Lundin, aka Simcoachen.

Ni få gärna tro att jag är sponsrad att säga/skriva detta men så är det inte. Av de som jag rekommenderat att gå till A-K för lektioner eller kurser så är det INGEN som sen hört av sig till mig och tyckt annorlunda än jag. Det enda "negativa" med att hon är så bra och nu börjat få uppmärksamhet och rull på sin verksamhet är att det inte är så lätt "att komma till" och få en tid...helst hade jag velat träffa henne VARJE gång jag simmade men dels hade jag blivit ruinerad och dels hade A-K nog tröttnat på mig och min okoordinerade kropp.

När någon är så där bra vill man inte göra dålig reklam för densamme och som jag skrivit innan så tog det lång tid innan jag tog på mig badmössan med Simcoachen tryckt på. När man då får erbjudande att vara med i A-K´s nya satsning FAST LANE för de som vill bli ÄNNU snabbare och bättre så kan man inte tacka nej. Oavsett om man tycker att man suger eller ej och undrar varför man blivit tillfrågad överhuvudtaget.

En mössa som förpliktigar, en mössa som gör att man vill bli bättre, en mössa som gör att man känner sig utvald, en mössa som gör att man känner en tillhörighet, en mössa som kanske kommer leda till storverk för alla i gruppen på de olika äventyr vi alla kommer att kasta oss in i under 2014. Åtta tjejer i rosa badmössor med den bästa coachen vid rodret, vad kan gå fel?

                             

Matchningsfreak som jag är så tog jag ju så klart på mig denna baddräkten idag: 

                            

Folk må tycka att jag bryr mig för mycket om detaljer men sorry det är sån jag är. 

Hur gick det på passet då? Jo, det var heaven and hell som vanligt. Först 100 meter insim sen fokus på teknik. Vi låg i skate position (googla om ni undrar vad det är eller YouTub:a) och att träna i tre steg på armtaget: 

1. Få upp armbågen (liten paus)
2. "Slänga/svinga" fram armbågen via typ en cirkelrörelse (liten paus)
3. Sätta i handen avslappnat

Hela tiden med fokus på de tre stegen och avslappnad underarm som bara följer med och sen handen som bara sticks i "mailsloten" utan plask. Låter ju jättelätt, eller hur? Hahahahahaha.  

Sen göra samma rörelse i ett svep UTAN att tänka på de tre stegen och utan paus. Jag har problem med min vänstra axel/arm/hand som håller på med jag vet inte vad men efter att vi kört detta så fick jag ett bättre flyt. 

Efter detta fokus på våra benkickar. I Total Immersion så kickar man 2BK, Two beat kick (googla och YouTub:a). Det är en diagonal kick, dvs strax efter att man satt i handen i vattnet så kickar man med motsatt höft. Det blir som en pisksnärt och kraften kommer från höften, INTE från knäet. 
Detta är JÄTTESVÅRT! MEN när man får till detta moment med isättning av handen och sen kicken så får man ett grymt glid, även kallat propulsion inom TI. Jag har fördröjning på vänster kick och höger handisättning med medans höger kick kommer direkt som jag sticker i handen och därav missar jag att kunna glida bra på den sidan. Tydligen var jag inte den enda i gruppen som hade problem med detta så vi tränade på att överdriva detta moment, dvs sätta i handen, vänta vänta och SEN kicka. Detta för att "lära" nervbanorna att kicken inte ska komma direkt. 

Efter detta körde vi en 50:a där vi fokuserade på bra teknik och skulle räkna armtag. Sen kom serien vi skulle köra. 15X50 meter med BIBEHÅLLEN teknik, hellre långsamt och bra än snabbt och att man gick bärsakagång. Vila mellan varje 50:a: 20 sekunder. A-K tog tiden på oss alla och sen drog hon av 4:40 (totalvilan, 20 sek x15) och fick en tid/siffra. Jag kom inte ihåg min tid men jag förstår att detta kommer att vara ett referens/startvärde och att vi längre fram kommer att göra samma serie igen. Förhoppningen är väl då att vi ska kunna simma snabbare men ändå ha en bra teknik. 

Det kändes bra idag. Det var dags för mig att träffa A-K nu. Går det för långt emellan känner jag att man traglar på, som man ju måste göra, men man vill veta att man är på rätt väg och gärna få lite uppstyrning/korrigering. Jag ser verkligen framemot nästa onsdag! 

Tack A-K, you rule och tack ni andra tjejer för go´ stämning i gruppen - nu kör vi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar