lördag 28 januari 2012

Plus och minus

Stod i valet och kvalet om jag skulle ta Icebugsen men valde de här trotjänarna istället:




Någon kanske undrar varför? Well, jag kände att 25 km skulle mina fötter och vader inte klara av än i Icebugsen. Således fick farten stå åt sidan idag för visst hade jag kunnat springa fortare med bättre grepp men vågade inte chansa med mina ben.

Underlaget var isbark med eller utan grus på, barmark (asfalt) och blankis. Nåja, jag är nöjd ändå med skolvalet och ser på passet så här:

*Minus - ja, det går inte att springa fort på isigt vinterunderlag trots bra teknik. Tiden 2.14 på 25,23 km ger ett snitt på 5:20 typ. Hade hellre velat att det låg ner mot 5:00 fart.

*Plus - jag kände mig inte trött någon gång under passet! Inte ens en dipp de sista kilometrarna som tidigare! Betänk då att jag endast tagit en dubbelespresso innan jag stack ut.

Kroppen är enorm, jag säger det igen. Något har hänt. Sen om det är att jag kan lagra glykogen bättre eller om det är att jag har fått en bättre fettförbränning det vet jag inte. Kanske en kombination? Aldrig trodde jag i höstas när jag började detta att jag skulle klara 25 km UTAN att ha ätit. Ok, jag laddade på ganska bra med mat igår på fredagsmyset får jag väl erkänna, men ändå!

Ha en fin lördag!
/Eva


2 kommentarer:

  1. Kul att läsa att du också känner av skillnader i maten och musklerna. Jag har tidigare varit superkänslig för att "gå tom" på passen. (har ALLTID min protein-vällingflaska med...) men det senaste har jag kunnat träna bra trots att förråden inte varit helfulla. ska se om jag kan hitta nån spännande artikel på det där. om jag hittar nått så delar jag! /c-m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, intressant att höra att du oxå har positiva erfarenheter av detta.
      Ja, tidigare så gick jag lätt in i väggen och så även på lopp vilket inte var så kul varför detta är helt medveten träning för mig då jag tror att för att klara ett maraton, eller som i ert fall ett triatlonlopp, så kan man inte vara så "känslig". Det är bevisat att man får en bättre insulinkänslighet av att träna på tom mage/på morgonen. Jag är dock mycket noggrann med att ha ätit bra kvällen innan och fyller på direkt efter för att inte bryta ner för mycket. Vi får se hur det utvecklar sig vidare då just morgonpassen kommer vara nyckelpass för mig i år (även om de inte är så roliga/sköna alltid).
      Och ja, hittar du någon artikel/länk tages den tacksamt emot! :-)

      Radera