fredag 1 april 2011

Say good-bye to volume and hello to speed!

Jepp nu får det vara slut på kilometersamlandet! Nu ska det bli lite mera fokus på fart! Jag ska ta fram mitt mantra: "Fart, fart, jag är fart!" Som ju faktiskt är Blixten Mc Queen´s mantra i Disney/Pixar filmen "Bilar/Cars" - en av sonens favoritfilmer :-) Vad passar då bättre än att på månadens första dag ta på sig ett par "fartskor" i orange färg som skriker om att springa fort: Saucony Grid Type A3

Här står fötterna beredda för ett kortintervallpass. Istället för att köra mina "vanliga" 20 stycken 220:ingar med 40 sekunders vila så var planen 10 stycken 220:ingar med halva vilan, dvs bara 20 sekunder. Så här blev resultatet i sekunder: 43, 41, 43, 40, 43, 40, 42, 41, 42, 41 Uppjogg ca 2 km och nedjogg ca 2 km Total sträcka på hela passet 6,64 km Det kändes bra speciellt med tanke på den korta vilan och de sista intervallerna så "väste" det ganska mycket från mina luftrör men det gick över under nedjoggen. Känns som en bra start på april :-) P.S. - Det är inget första april att jag ska dra ner på volymen - ok? D.S.

5 kommentarer:

  1. Hoppas skorna gör dig riktigt riktigt snabb (jag menar ännu snabbare än du redan är!) nu så att jag inte lurat på dig något :) :)

    (för det var de skorna jag hade sålt till dig va?)

    SvaraRadera
  2. Andrea: Jepp, vilket bra minne du har! Jepp, de är snabba men tyvärr för tunna för mig att springa längre sträckor på (typ halvmara) men på korta sträckor Speedy Gonzalez :-)

    SvaraRadera
  3. Ah vilket bra val! Jag menar du ar ju snabb som attans redan nu sa du kommer att bli riktigt fasansfull med det fokuset. Man blir ju som bekant bra pa det man tranar.

    Ville bara saga ocksa - tack aterigen for en KANON artikel pa jogg.se. Det kanns som du pratar direkt till mig:) Jag tar till mig alla tips!! Mycket bra skrivet och faktiskt enda gangen jag riktigt forstatt hur det hanger ihop och nar/varfor det kan bli knas. Bra (pedagogiskt) beskrivet. Du ar bast!

    SvaraRadera
  4. Jo, missade det: harliga pjucks ocksa! Funkar de upp till 15 km nanting?

    SvaraRadera
  5. Petra: Supertack för positiv feedback på mina artiklar :-)
    Mina favoriter är de som handlar om bålen, höftböjaren och den bakre kedjan. Försöker få fram att man ska se kroppen som en helhet men även delar som jobbar ihop, hoppas detta går fram.
    Min favoritövning är Flamingon som tränar höftböjaren, bålen, den bakre kedjan och utsida höft - snacka om kombinationsövning!
    Pjucken: Jepp ungefär så långt, sen får jag ont i framfoten då de är så "tunna".

    SvaraRadera