tisdag 23 april 2013

Det tog så lång tid att bli ung - Håkan Hellström


(Intro, någon säger: Gammal jävla skit!)

Jag har drivit från Stigberget till hamninloppet
Tänkt på dig
När jag höll dig höll jag hela världen me´
Snälla skratta inte
Det är enkelt att bli nån annan
Jag är fortfarande samma man
Eva
Det tog så lång tid att bli ung

När du misslyckats med alla andra
Kom du till mig
Jag kommer inte ta din hand
Men jag minns allt det jävliga
Och allt Eva vi lärde känna tillsammans
Dina tårar på mina byxor å på mitt samvete blå
I kärleken vi visste inte då
Det tar en del år, en del sår att bli ung

Ibland ser jag oss i en cymbalsplash
Eller i ljudet av en bilkrasch
Å hur jag drar mig patetiskt vid en stolpe
Försöker säga nåt, alldeles för stort
Vi kommer aldrig va´ nya igen men aldrig bli gamla heller
Eva
Upp går solen, så säker på sig själv
Så säker på sig själv
När våren får dig att bryta samman, tänk på när vi vartillsammans
Eva
Jag vet inte vad jag försöker säga
Så bara lyssna på stråkarna
Eva
Vet inte vad jag försöker säga
Så bara lyssna på stråkarna





6 kommentarer:

  1. Wow, den här skivan har verkligen gjort intryck på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well, inte hela skivan. Då gillar jag nog förra bättre som helhet men vissa guldkorn finns det ju. Tydligen hette Håkans ungdomskärlek Eva och han har skrivit om henne i tidigare låtar. Jag var ju dock inte Håkan-frälst förrän för två år sen så jag visste faktiskt inte det. Sen tror jag att det var lite speciellt för mig att höra låten i bilen vid det där speciella tillfället i lördags som gör att man tar det till sig på ett visst sätt.

      Radera
  2. Ja sådär är det ju med de flesta album, några låtar man gillar skarpt medan andra passerar rätt obemärkt eller som man t o m inte gillar! Har bara lyssnat igenom skivan på Spotify som hastigast, måste lyssna lite till men första intrycket var positivt tycker jag, förra skivan kan jag ibland uppleva som lite jobbig, i alla fall vissa låter, lite spretig i ljudbilden på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så. Få plattor där jag älskat alla låtar, oavsett artist.
      Måste lyssna lite mer på denna plattan oxå men redan nu kan jag nog säga att topp-tre enligt mig är: Valborg, Det tog så lång tid att bli ung & Pistol.

      Radera
  3. Introt: Weyron Holmberg från "Varning för Jönssonligan"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Tack! Då var det "mysteriet" löst :-)

      Radera