måndag 7 mars 2011

Flex och stegrande 5000 meter!

Sorry att det inte blev något inlägg igår - fanns ingen ork :-(
Träning blev det i alla fall: 12 km distans med F&S i Skatås - veckans total hamnade på 89 km :-)

Men nu är jag på banan igen! Och idag har jag tränat INNE!!!
Jag har gått på Friskis & Svettis nya träningsform FLEX - man jobbar aktivt med sin rörlighet och det är inte lika "avancerat" som tex yoga där man ju oxå jobbar aktivt med sin rörlighet.
Vissa av övningarna var det inga problem med medan det med vissa andra var lite jobbigare.
Man gick igenom HELA kroppen och efteråt kändes man sig nästan längre och att man hade mer "balans". Jag kommer definitivt gå på det igen, när jag hinner, för jag behöver bli mer rörlig i vissa partier. Någon gång i framtiden kanske jag kommer att kunna nå ner till golvet med händerna när jag böjer mig framåt med raka ben, you´ll never know ;-)

Sen har det även hunnits med lite löpning; jag fick planera om mitt pass men det blev bra ändå.
Pga tidsbrist fanns det inte utrymme till någon längre uppvärmning varför min tanke om en 5000 metare i hög fart fick förvandlas till en 5000 metare med stegrande fart.
Det blev 4:20, 4:13, 4:07, 4:03 och avslutningsvis 3:52 - totaltid 20:35.
Hade jag haft en längre uppvärmning hade jag nog satsat på att springa fortare/hårdare och hamna runt 20:00 - well, som vi alla vet så blir inte alla pass som man tänkt sig och jag känner mig ändå nöjd med min insats idag i träningsväg :-)

4 kommentarer:

  1. Easec: Tack Mats! Hade tänkt köra en 5000 metare i typ 4:00 fart men då krävs det lite mer uppvärmning än bara 1 km - typ 2 till :-P
    Men helt klart nöjd med "stegen" :-)

    SvaraRadera
  2. Flex låter intressant! Och det där tempot skulle jag vilja se på min klocka :) Bra jobb!

    SvaraRadera
  3. Andrea: Ja, Flex var bra! Och speciellt för mig som inte är någon yoga-person.
    Och tiderna; de kommer för dig med - det är jag övertygad om! :-)

    SvaraRadera