lördag 17 mars 2012

Status quo

Staus på min fot idag är: staus quo. Dvs samma. Inte mer ont/stel men inte heller mindre ont/stel.

Således blev min plan att springa ungefär samma distans som igår (5 km) men i ett par andra mjukare skor (Nike Free) och testa om jag klarar av 5:30 tempo utan problem. Så jag drog på mig mina löparkläder och packade ryggsäcken för att köra en transportjogg till Valhallabadet:



Ok, man kanske inte ser att jag har ryggsäck här direkt men det hade jag. Och tung var den. Och inte var det en "anatomiskt" utformad löparryggsäck utan en "vanlig". Slapp i banden var den oxå så typ var trehundra meter var jag tvungen att dra åt remmarna så att inte den skulle slå sönder ryggen på mig, typ.
Well, nog om gnäll för det gick bra. Kanske var det så att ryggan gjorde att jag glömde tänka på foten så det där med tung och dum ryggsäck kanske inte var så dumt i alla fall? Strax över 5 km gick i 5:23 tempo utan problem och det känns betryggande inför morgondagens pass i Skatås.

I bassängen körde jag sen 50 minuters löpning i wetvest och hur jag än försöker så får jag inte upp pulsen utan blir mest trött i benen på olika sätt. Och nej, jag kör inte hundsim i wetvesten även om jag idag såg bla en kille som gjorde just detta och glatt "sprang" om mig. Jag lutar mig inte för mycket framåt och jag kör varannan 50 metare med olika långa steg och olika fotpositioner. Armarna håller jag mer eller mindre på samma sätt som när jag springer på land. Så har i alla fall jag "lärt" mig att man ska göra men kanske jag gör fel? Nåja, jag får nog se det som lågintensiv träning för mig, lite som ett kortare långpass med benstyrka.

Simningen däremot där får jag verkligen upp pulsen utan problem. Och herrejesses vad det känns i magen när jag simmar bröstsim fort, härligt! Ryggsimmet är crawl men det är jobbigt att köra bland alla andra motionsimmare som är lätta att simma in i. Idag var dessutom 25-meters bassängen stängd pga tävlingar varför det även var en del barn i 50-meters bassängen. Visst det finns en snabbana men då jag ännu inte hittat mina simglasögon och de nya som jag beställt inte kommit är det ingen mening att simma där. Övriga banor var reserverade för simklubbar och simskola. Men det var väldans vad jag klagade i detta inlägget - skärpning! Jag menar vem är inte nöjd egentligen när man får till ett sådant här multipass:

Tranportlöpning 5 km
Wetvestlöpning 50 minuter
Simning 30 minuter (1100 meter? Tappade räkningen på längderna...)
Rörlighet/stretch 10 minuter

Imon F&S i Skatås och efter det lite längre passet så kommer jag vara väldigt nöjd om min fotstatus är status quo...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar