söndag 17 februari 2013

Adidas-land i dagarna tre...

Jag är fanimig BESVIKEN! Det blev inte en endaste sko av mitt favoritmärke trots att jag var på deras egna affär:


Bajs att det inte fanns några Adios i min storlek!!! Och tro inte att vi inte letade i några andra sportaffärer för det gjorde vi och ett tag vad jag inne på att gå bakom ryggen på Adidas och köpa ett par nya Nike men jag höll mig i skinnet och släppte inte lös mitt kort på något! 

Är man på semester med familjen och vill träna så får man vara lite flexibel med sin träning och även gå upp i okristlig tid för att hinna med detta innan diverse semesteraktiviteter tar vid så min träning har sett ut så här de senaste tre dagarna: 

Torsdag morgonjogg 06:30 - hemma innan vi åkte - 12 km
Fredag morgonjogg 07:00 - Scharbeutz - 12 km 
Lördag litet fartpass på bandet på hotellet i Hamburg - 9 km
Söndag morgonjogg 06:30 Hamburg - runt Alsterwasse bl.a. - 12 km 

Enda "debaclet" var passet på bandet. Jag hade ju bara med mig vintertights så ni kan ju föreställa er hur varmt det blev efter bara några minuter. För att försöka distrahera mig från detta så sprang jag växelvis 5 min i 5:00 fart och 5 min i 4:00 fart, totalt 40 min. Kommer inte ihåg när jag svettades så mycket sist. Fick vänta med att duscha en halvtimme då jag eftersvettades som ett vattenfall...

Men men för att hinna med så får man ha ett schema enligt ovan! Morgonpass kompenseras ju nästan direkt med hotellfrukosten, hehehe. . 

Vad gjorde i Scharbeutz då? Visste för övrigt inget om denna mycket exklusiva badort innan vi åkte dit. En  sandstrand som var typ 10 km lång och ganska exklusiva hotell och hus längs denna strand kan jag säga. Jag sprang mina 12 km längs strandpromenaden och jag kan tänka mig att det är mycket vackert här på sommaren. Förutsatt att man har ett passerkort då så att man kan få gå ner på stranden då. Att vi hamnade här var via ett tips som min man fått från en gammal handbollskompis. Vi bodde på ett hotell som hade ett innomhusbadparadis precis i anslutning - kolla gärna in deras hemsida - finns HÄR!  Då det är lågsäsong nu så var priset för hotellnatt + bad VÄLDIGT förmånligt kan jag säga för att vara ett femstjärnigt hotell. Vågar inte tänka på vad det kostar under högsäsong! Mycket bra tips och det roligaste var nog när vi i badrockar med badkläder under gick från vårt hotellrum till badet och direkt hamnade på avdelningen som var "textilfrei", hahaha. Sonen höll på att tappa hakan och jag med. Maken som varit i Tyskland betydligt fler gånger var inte lika förvånad...

Sen har vi då varit i Hamburg. Jag gillar Hamburg. Kanske för att det finns kanaler likt Göteborg? Vi var i alla fall på det där minityrlandet som jag skrev om i förra inlägget - Miniatur Wunderland. Detta är alltså en av Tysklands största turistattraktioner och vi förstod att det på sommaren är FLERA timmars kö för att komma in. Nu behövde vi bara vänta i 45 minuter. För den som är intresserad så rekommenderar jag att boka biljett innan med en tid så slipper man vänta och kan dyka upp till den tid man bokat och bara slinka in. Bara byggnaden var ju imponerande där den låg vid en av kanalerna: 


Fast innan vi gick in där och "slogs" med alla andra för att kunna se allt så var vi inne på ett annat ställe i samma byggnad, nämligen Hamburg Dungeon. Man välkomnades utanför av det här: 


Sen gick vi in på vår bokade tur (ja, den hade vi bokat innan då det bara fanns en på engelska på lördagar) och där inne fick man inte ta kort men jag kan säga så här att showen där inne var riktigt bra. Så om man är i Hamburg med lite större barn och inte är rädd för att bli skrämd, gå dit, mer säger jag inte, moahahaha. 

Men Miniatyrlandet då? Var det bra? Ja, det var det. Bäst var flygplatsen där vi stod och "glodde" länge på flyg som landade, startade, taxade in och ut, m.m, m.m. Åsså helt plötsligt blev det natt en stund och alla lampor tändes upp, mycket fräckt! Här bild på flygplatsen när det var "dag": 


Det finns många klipp på YouTube så om någon är mer intresserad sök där! Flygplatsen som är det senaste tillskottet invigdes för övrigt av Nikki Lauda. 

Ett fenomen som gått mig helt förbi är hänglås på broar. Jag visste inte att detta fanns över hela världen och faktiskt även i Stockholm (Västerbron). Imon måste jag kolla inne i stan i Göteborg för att se om det även finns här. Vaddå för lås kanske någon undrar, jo vanliga hänglås men många faktiskt röda med namn ingraverade och datum: 




Måste ju vara datum när personerna antingen träffats, förlovats sig eller gift sig. Fint tyckte jag i alla fall att det var och när jag sen började titta efter det så såg jag det på fler broar än som först bara den utanför hotellet där vi bodde. 

I en monter på hotellet hittade jag för övrigt min hatt: 


Tycker ni inte att den ser ut som Gandalf the Grey´s hatt? Inte? Tur att jag inte köpte den då ;-) 

Å till sist, i Tyskland kan man äta grönkål, hehehe: 


Over and out! 

4 kommentarer:

  1. Skandatl att du inte hittade ett endaste par skor. Jag är besviken på Tyskland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen CM! Hur ska jag klara mig denna månaden? ;-)

      Radera
  2. Tja..skor köper man numera på nätet,har också besökt en del concept-affären och jag tycker alltid man blir besviken, tyvärr. Annars låter det som det var en fin resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst köper jag de flesta av mina skor på nätet oxå. Priset på Adios i Tyskland var likvärt med att köpa på tex Wiggle. Kommer aldrig kunna fatta varför skor är så dyra i Sverige. Well, de hade inte min storlek och sen kan jag hålla med dig vad gäller concept stores. Dock gillar jag Nike store, speciellt den i NYC.
      Jepp, bra resa för övrigt! :-)

      Radera