lördag 10 juli 2010

Totalkollaps i Varbergsloppet




Här är medaljen för loppet som jag sent ska glömma.

28 (!) grader och STEKHETT! Kände redan på uppvärmingen att det var alldeles för varmt för mig.
Ställde mig i alla fall i elitledet då mitt mål var sub41 minuter på denna 10 km´s bana.
Första kilometern gick ok, låg nog 5:a-6:a vid 2 km och det kändes bra. Sen vände det in i stan och där stod det still! Jag gillar inte heller att springa på "dålig" kullersten som är lätt att man snubblar på om man försöker springa fort.
Vid ca 2,5 km så var det en kille som sprang om mig och sa: "Snyggt, härligt att se en riktig framfotalöpare!"
Sedan började det bli riktigt jobbigt och jag kände att jag var i STORT behov av vätska både utvändigt OCH invändigt.
Strax efter första vätskekontrollen där jag tog TRE vattenmuggar så kände jag mig riktigt yr och bestämde mig för att börja gå. Började titta efter var det fanns funktionärer om jag skulle bryta. Sedan kom man in i ett skuggparti i skogen och peppad av en äldre herre från Savåsen (?) som hade publikstöd länge HELA banan och som hette Rune så började jag springa igen i ca 1,5 km.
Strax efter 6 km och andra vätskekontrollen och mycket välbehövlig svamp så gick jag en bit igen. Nu var jag helt slut och mycket påverkad av värmen. Strax innan vi rundade Kurorten (?) så började jag springa igen och fick ånyo lite kraft när ännu en kille som sprang förbi berömde min löpstil och detta trots att jag var trött!
Vid åtta kilometer såg man fästningen en bit bort och jag kom ikapp Rune igen och vi peppade varandra sista biten och jag sprang om en tjej som sprungit om mig precis strax innan.
Väl i mål slängde jag mig på gräset och ville bara "dö". Glömde att stänga av klockan i mitt yra tillstånd. Fick rapport av maken att jag tydligen blivit sexa av damerna. Helt osannolikt. Skulle uppskatta tiden till 43-44 minuter men får återkomma om detta när Varbergsloppets hemsida lagt upp resultaten.
Nä, nu bryter jag ihop och kommer igen och ska fundera på att inte ställa upp i tävlingar när det är så här varmt för jag känner att min kropp inte har ett "kylsystem" för sådan här värme.

Jag är inte besviken för jag hade verkligen inte kunnat prestera bättre i värmen - det går fler lopp där jag kan visa min "verkliga" kapacitet :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar