måndag 11 november 2013

Årskrönika 2013

För er som läst min blogg ett tag så vet ni att jag inte brukar ge en årskrönika men för att minnas allt jag gjort i år, kanske främst för mig själv så gör jag nu ett undantag. Läs om ni orkar...

*JANUARI:
Befinner mig fortfarande i sviterna efter ett hårt 2012 men springer på min 42:a  födelsedag mitt första maraton tillsammans med Maria och Tine. I vacker vinterskrud tar vi oss igenom 43 km fotledsstukarunderlag och kommer in på en tredje plats i damklassen på Sandsjöbacka Trail Marathon.

                                                                                               Foto GP
Racereport finns att läsa HÄR! 

Jag skriver ett av mina mest lästa inlägg på bloggen: Kärleken till en löparkjol men även flera mycket utlämnande och personliga inlägg, bl.a det HÄR och det HÄR

Jag klipper även av mig allt mitt hår men skriver inte inlägg om detta förrän i februari - läs HÄR

*FEBRUARI: 
Jag traglar på med min simning och vill nästan ge upp för det är så svårt - läs gärna HÄR om min kamp. 

             
                                                           Foto Anna-Karin Lundin

Även om bilden visar att jag spänner musklerna så känner jag mig inte speciellt stark men jag kämpar vidare med min träning och mina "demoner". 
Det kommer mer personliga inlägg - läs HÄR och HÄR. Och dessa inlägg får fler sidträffar än de jag skriver om min träning. 

*MARS: 
Jag blir känd som FITT-Eva efter att ha medverkat i ett program riktat till ungdomar - läs och kolla HÄR!
Detta blir sen ihopklippt och taget ur sitt sammanhang och uppmärksammas på Schulman Show på Aftonbladet, hahaha - läs om detta HÄR

Jag skriver en av mina mest lästa krönikor på jogg.se om hur man idag lätt fastnar i bruset - läs den HÄR!

*APRIL:
Jag åker på träningsläger för första gången i mitt vuxna liv, arrangerat av Simcoachen
Vill ni läsa hela storyn om detta så hittar ni den HÄR

                                                      Foto Bjarne Koning

Det är nu som jag börjar känna att träningen börjar bli riktigt tung men tror det beror på att 2012 tagit mycket av min energi och att den ökade träningsdosen börjar ta ut sitt. Det är först i augusti som jag kommer inse varför det är så tungt...

Denna månaden är månaden när jag känner att jag börjar hitta tillbaka till mig själv igen och lördagen den 20 april är en dag jag aldrig kommer att glömma - läs gärna om den dagen HÄR!

Jag bestämmer äntligen mer officiellt att jag SKA springa New York marathon - läs HÄR

*MAJ: 
Tävlingarna börjar för året på riktigt. 
Först Kullamannen där jag står på näsan men slutför ändå tävlingen - race report finns att läsa HÄR
Sen Göteborgsvarvet där det är så varmt att jag får slå av på takten. Mitt sista varv, 12:e i ordningen. Läs om detta HÄR

                                      
                 Foto David F 

Nu börjar även träningen med Maria inför Öloppet komma igång och det är tidiga morgnar som jag står på parkeringen iförd våtdräkt och känner mig som ett ufo. 

Jag skriver inlägget om historien bakom mitt bloggnamn och inser att jag nog aldrig kommer att kunna byta namn, hahaha. 

*JUNI:
Jag springer så äntligen min första stadsmara och tror att jag ska gå sönder de sista 9 kilometrarna när höftsmärtorna från hell kommer som från ingenstans. Läs om denna "otrevliga" resa HÄR

                                            
          Foto Krister Lindström 

Sen drar jag ut i skogen (där jag trivs bättre) på två kortare men ack så tuffa tävlingar. Först Salomon Trail Tour Skatås helgen efter maran och sen Lerum Vildmark, som avslutas med en backe, kolla kortet!: 

                                                            Foto Anders Pihl 

För att läsa: Klicka på  Skatås och/eller Lerum

Sen hjälper jag min syster att bli av med maraoskulden på Båstad Marathon

                        Foto Harry F 

Jösses vad stark hon är trots hemsk smärta! Så stolt över min syster! Läs om loppet HÄR!

*JULI:
Jag tränar på men varje pass är tungt. 
Det är väl först när jag genomför tävlingen WetRockRace som jag inser att nåt verkligen inte stämmer när jag håller på att bränna ut mig helt i början av loppet. Trots det så vinner jag tillsammans med fina Eleonor:

                   Foto David F 

Läs gärna race report HÄR!

I samband med loppet tas denna enormt fina bild av Valentin Baat Forssell - vilken bild! 

                             Foto Valentin Baat Forssell 

*AUGUSTI: 
Så kommer då ett av årets stora mål - Öloppet! Maria har sen innan hela tiden trott på att vi ska klara oss under 6h och att vi ska vinna. När detta sen blir verklighet känns det helt overkligt! Men glädjen när vi går i mål är så stor, så stor: 

       Foto Klas Östbye 

Det är en lång dag och att jag klarade mig igenom den så bra är nästan ett mirakel när jag sedan får reda på att jag bara har 62%´s lungkapacitet. 
För race report läs HÄR! För mer info om min dåvarande status - läs HÄR

Men jag kämpar på för Maria och jag har en stor utmaning kvar - 10islandrace
Det blir bland det tuffaste jag nånsin genomfört och trots en skadad handled och en nära-döden-upplevelse så kommer vi in som tvåa i damklassen. 
                      
                                       
                      Foto Harry F 

Denna bilden sammanfattar loppet ganska bra: 

         Foto lånat från Internet 

För er som gillar en lång race report så klicka HÄR

*SEPTEMBER:
Jag testar nya mediciner men blir bara sämre vilket kulminerar på ett av mina favoritlopp Risveden Terräng
Då är jag så dålig i min astma att sett i efterhand så skulle jag inte ställt upp. De sista kilometrarna får jag hjälp att ta mig i mål av en god vän, tack Jesper. 

När jag återhämtat mig efter loppet så blir det i alla fall några glada kort med två av mina bästa träningskompisar: 

                                      
         Foto Maria F 

                                     
        Foto Tine B 

Sen vem som är vem lyckas alla blanda ihop, förutom jag så klart. Den som är uppmärksam kan nog lista ut det ;-) 

För race report läs HÄR! 

Med detta i bagaget ställer jag in min medverkan i Lidingöloppet och ett tag känns livet tröstlöst. Men så vänder det - läs om det HÄR

Jag skriver en liten presentation av mig själv och det är många som läser för många undrar väl vem jag är? Läs HÄR!

*OKTOBER:
Jag börjar äntligen känna att jag kan träna igen utan att det är en konstant uppförsbacke och jag traglar på med asfalten för att klara New York marathon så bra jag kan. 

Jag beställer äntligen den där boken som jag borde beställt för länge sen och får en fin inskription:

                                     
         Foto Eva F 

För ert egna ex - beställ HÄR

På ett pass så får jag för första gången på flera år känna Runner´s High och jag känner tilltro till att jag kommer att klara det där loppet. Läs om det HÄR

Och under ett av mina måndagspass på Älvsborgsbron så får jag nästan en religiös upplevelse - GUD vad jag älskar min hemstad - läs om det HÄR!

Strax innan vi åker till New York så får jag träffa en legend, grundaren för Total Immersion, Terry Laughlin och jag blir starstruck - läs om det HÄR (även en extremt snygg bild på mig i badmössa, hahaha). 

*NOVEMBER:
NEW YORK CITY MARATHON...
Mina drömmars lopp innan jag ens klev upp på maradistansen. Loppet som gäckade mig förra året och som varit min fyr i mörkret. 
Jag sätter mina tre mål: 3.20-3.25-3.30 MEN innerst inne handlar det bara om att befästa de där minnena som jag redan visualiserat i mitt huvud förra året och målgången när jag får min aluminiumfilt. 
Jag fick allt det där och även lite envis smärta från mitt sketben (dumma höger ben). Och den där tomheten som brukar uppstå efter ett lopp infinner sig inte alls. Istället är det en känsla av lycka, befrielse, kärlek, accomplishment och vinst över mig själv som uppfyller mig. Det går inte att beskriva riktigt. Jag tittar på bilderna och minns. Jag tar med mig detta nu och för alltid. 

                                    
         Foto David F 

                                    
       Foto Eva F 

                                    
        Foto Harry F 

Isbad är inte kul och kanske att det blev lite väl mycket nakenchock men det bjuder jag på. 

Läs gärna min race report HÄR men även det reflekterande inlägget "Dagarna som gick". 

*SLUTORD: 
Det har träningsmässigt varit ett tungt år och det har varit extremt jobbigt att kämpa på när det varit konstant uppförsbacke på nästan alla pass MEN jag är inte en person som ger upp OCH att tävla tillsammans med någon annan som är beroende av dig gör att man kämpar vidare ännu mer. 
Äntligen känner jag att det vänt och jag hoppas kunna få träna som jag vill nu och återfå en lite högre nivå igen på min kapacitet. 
2014 kommer inte innebära så många olika fokus. Det har under året varit svårt att träna för att tävla på halvmaraton, kortare terränglopp, längre terränglopp, swimruns, kajak och maratonlopp. Det blir väldigt splittrat och även om jag haft fokus i perioder på den närmsta tävlingen så vill jag inte ha ett sånt år till. Ibland kändes det varken hackat eller malet. Jag förordar så klart att man tränar olika saker för att variera sig och skona kroppen men det är svårt att kunna tävla på ett bra sätt på så många olika distanser och sporter, åtminstonde för mig som är en vanlig motionär. 

Tack alla som stöttat mig under året och som läser min blogg, det betyder mycket ska ni veta. Snart återkommer jag om vad som händer 2014. 


8 kommentarer:

  1. Ja, vilken resa, vilket år det har varit, "Berg-och dalbana" dyker upp som ett lämpligt epitet med djupa dalar men även glädjestunder som t ex loppvinster och avklarade tuffa strapatser, tack för att få ha åkt med på distans i en av de bakre vagnarna!

    Väldigt fina bilder också, älskar bilden från Sandsjöbacka med snön i förgrunden och bilden mer tre tjejer i poolen är både bra och rolig. Bilden från Lerum vildmark är fin liksom den grymma WetRockRace-bilden!

    Hoppas att 2014 ska innebära ett annat lugn och inga djupa dalar, lite mindre splittring och löpning som din kropp mår bra av! Ser fram emot att ta del av det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen en "berg-å-dal-bana" Staffan! Tack för att du hängt med på "resan" ;-)
      Bilder säger så mycket - den med tjejen i poolen var det någon som sa: Minority report. Jag fattade först inget men sen insåg jag att det är en Tom Cruise film som utspelar sig i framtiden där tre systrar/kvinnor ligger i en pool uppkopplade till en megadator och ser in i framtiden och brott bekämpas således innan de begåtts. Intressant att personen i fråga tänkte på den filmen när de såg bilden.
      Vinterbilden är fin och även sista backen på Lerum Vildmark och såklart den svartvita proffsbilden!

      Ser även jag framemot 2014, vi följs åt även om våra vägar går åt olika håll OCH hoppas du anmäler dig till LL så att vi kan ses!

      Radera
  2. Ja, nötandet i vårt kuperade motionsspår inför LL30 är nog "ansvarig" för den goda höstformen som ledde till den fina maran. Det blir nästan garanterat Stockholm marathon i maj igen, sedan lockar en satsning på 10km under andra halvan av året, kanske kombineras det bäst med halvmara igen, har ännu inte riktigt bestämt mig för eventuella långlopp nästa höst, det blir fler Lidingö helt klart men kanske inte redan nästa år, en variant jag funderar på är att alternera mellan Stockholm halvmarathon och Lidingö varje höst, både är roliga lopp som jag tycker om. Vi lär få anledning att återkomma ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, terräng är bra ;-)
      Låter som en bra planering och uppdelning!
      Det kommer med all säkerhet dyka upp tillfällen att ses!

      Radera
  3. Ett imponerande år! Och skönt att du börjar må bättre, Eva.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin!
      Ja, äntligen känns det bättre.
      Kram.

      Radera
  4. Vilket år och vilka fina prestationer du gjort Eva! Du är en riktig fighter som aldrig ger upp och det är din styrka! 2014 kommer bli ett grymt år =) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Ja, jag ger mig inte i första taget ;-)
      Även du har haft ett bra år ju! Hatten av för det! Mot 2014!

      Radera