måndag 28 september 2015

Bokrecension: Kraftprovet - Christoffer Mac Dougall

Bara några kapitel kvar nu och det känns vemodigt. Det blir ju alltid så när en bra bok går mot sitt slut. 

Jag har fascinerats av färgstarka personporträtt, historia och vetenskap. Allt paketerat i en bra blandning. 
Frågorna som ställs och söker svar är: Vem är stark och vem är en riktig hjälte? För att hitta svaret går författaren tillbaka till det antika Grekland och Kreta. Fint sammanvävat med bokens "plot"; en tysk general som kidnappas av några "galna" britter och kretensare. Allt mitt framför ögonen på en av Hitlers mest hatade generaler med öknamnet "Slaktaren". 
Tyskarna har ockuperat Kreta men får inte bukt med motståndsrörelsen som gömmer sig i bergen och gång på gång spelar tyskarna flera spratt. Jag som älskar historia och speciellt Andra världskriget gottar mig i spelet som ju inte bara utspelas på Kreta utan även mellan Churchill och Hitler. 

Precis som "Born to run" som är Christoffer Mac Dougalls förra bok så handlar det om "back-to-basics". Uppsvällda muskler som ses som norm för styrka är inte det som är det starkaste och mest heroiska. Och kolhydrater i mängder är inte heller det som kanske vår kropp behöver mest för att utföra heroiska insatser. 

När jag läser om ett test på folks förmåga att minnas så faller saker på plats. Jag förstår varför jag och vi människor behöver vara i naturen. Först testas personerna utan nån förberedelse. Sen får en grupp gå en promenad i skogen och den andra en promenad i stan. Vem tror ni presterar bäst efter det? Man testar även att en grupp som får titta på naturbilder för att se om detta kan vara en genväg men icke. "Pseudonatur" funkar inte alls lika bra som "the real stuff" för att ge hjärnan "energi". För er som gillar historia, vetenskap och att allt vävs samman med nutid så LÄS! #kraftprovet #christoffermacdougall #offsidepress #boktips 







 

2 kommentarer:

  1. Hej Eva! Läste den på original språk och det tog mig en stund att komma in i upplägget. Kan inget annat än hålla med, riktigt fascinerande läsning som ställer lika många frågor såsom den ger grundläggande svar. Gott Nytt btw!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med!
      Gott nytt på dig med!

      Radera